Retardéry sú pre majiteľov znížených áut prekliatie. Ale opodstatnenie určite majú. Len by mali vyhovovať normám.

Zle navrhnuté a zle umiestnené retardéry sú fakt pohromou. Koľkokrát sa vám stalo, že ste išli za niekým, kto musel ísť cez retardér krokom? A aj to z pruhu do pruhu? Vo veľkom meste dosť častý jav.

Správne umiestnené a správne navrhnuté retardéry majú význam. Je to ako jedno z mála účinných opatrení, ktoré prinútia vodičov spomaliť. Na niektorých retardéroch si dokážete odtrhnúť aj vaňu, na niektorých prídete len o mieru komfortu. V Británii sa na to pozerajú tak, že poškodzujú vozidlá, na slovenských cestách autá poškodzuje všetko ostatné, len nie retardéry.

Lenže na čo prišli Briti? To, že pred retárderom každý brzdí a potom prudko šliape na plyn, vieme všetci. Neplynulá premávka znamená produkovanie ďalších nadmerných škodlivých látok, ktoré unikajú do ovzdušia a tiež zvyšuje spotrebu. Toto opatrenie nadväzuje na prerobenie signálnych plánov semaforov, ktoré som spomenul v článku o zákaze spaľovacích motorov v Británii do r.2040.


Kompetentní sa vyjadrili, že retardéry by mali zmiznúť práve kvôli emisiám, ktoré produkujú naftové motory. Štúdia pochádzajúca z Imperial College v Londýne preukazuje, že jazda cez retardéry znamená navýšenie produkcie oxidu dusičitého až o 98 %.

PRIVÍTALI BY STE ZRUŠENIE RETARDÉROV NA SLOVENSKU?
  • Áno ( 86% )

     

  • Nie ( 14% )

     

Odpovedalo 217 ľudí  

Ďalším problémom je aj vyplácanie poistných plnení, kedy poisťovne každoročne strácajú milióny libier za poškodené autá. 

Simon Williams, hovorca RAC (Royal Auto Club), v rozhovore pre Daily Mail uviedol: „Vítame nové rozhodnutie o zrušení retardérov. Stále potrebujeme niečo, čo by znížilo rýchlosť, resp. upokojilo dopravu. Myslím si, že mnoho motoristov tento krok uvíta, keďže niektoré retardéry sú priam nešťastne navrhnuté...“


Na druhej strane stojí šéf britskej Kráľovskej spoločnosti na prevenciu nehôd. Ten tvrdí, že toto opatrenie môže znamenať rýchly nárast nehodovosti a úmrtnosti na cestách. Zároveň uvádza, že sú si plne vedomí miery znečistenia, najmä od starých dieselových áut, ktoré negatívne vplývajú na verejne zdravie. „Je však veľmi dôležité, aby opatrenia na zníženie znečistenia ovzdušia neúmyselne nezvyšovali riziko úmrtí a úrazov na cestách."


Tajomník pre životné prostredie Michael Gove navrhol plány na zníženie koncentrácií oxidu dusičitého. Ten vidí príležitosť v nahradení starých neekologických prostriedkoch hromadnej dopravy za nové, moderné stroje a tiež na zatraktívnenie tohto spôsobu prepravy. 

Náš názor

Retardéry sa v hojnom počte začali používať v 70. rokoch na ochranu života, zdravia a majetku. V súčasnosti existuje niekoľko druhov retardérov. Od pevných, cez elektrické, alebo inteligentné. Tiež existujú stále, alebo dočasné druhy. 

Myslím si, že retardéry pri správnom umiestnení a správnom navrhnutí tvoria jeden z najlepších preventívnych prostriedkov na zabezpečenie bezpečnosti cestnej premávky. Samozrejme, ak si niekto presadí svoj návrh s umiestnením retardéru na nevhodnom mieste, mnoho ľudí bude len hromžiť a nadávať, že si tým ničia auto. Retardér v podvedomí vodičov vytvára podnet na spomalenie a väčšina retárderov má naozaj svoje opodstatnenie.  


Keď už chcú Briti úplne zrušiť retardéry, prečo nezainvestujú do automatických moderných retardérov, ktoré sa aktivujú iba v prípade, ak sa vozidlo približuje vyššou ako povolenou rýchlosťou. Napr. do niečoho takého, ako je prezentované vo videu.