„Chceme zmapovať a ukázať na moderné úseky diaľnic, najmä tam, kde sú v jednom smere tri prúdy a nižšie dopravné zaťaženie. Tam by sme chceli umožniť ísť až 150 kilometrov za hodinu,“ konštatoval Krupka. Šesťprúdové úseky, teda po tri v každom smere, sú na českých diaľniciach celkom štyri. Spolu tvoria len 44 z viac ako 1 300 km diaľnic. Najdlhší z nich sa nachádza na diaľnici D1 medzi pražským Sporilovom a Mirošovicami.
Inšpirovaný Poľskom
Na rozdiel od Slovenska, pokusov o zrýchlenie českých diaľnic v minulosti prebehlo niekoľko. Zatiaľ zavše stroskotali. Časť dopravných expertov opakovane spochybňovalo otázku bezpečnosti, predovšetkým v závislosti od kvality českých diaľnic. Dnes sa k tomu navyše pripája faktor zvýšenia hlučnosti a neúmerného navýšenia spotreby a teda emisií. Podľa Kupku chce Česká republika vychádzať zo vzoru susedného Poľska, kde sa na diaľniciach jazdí 140 km/h.
Zmena si vyžiada línové dynamické dopravné značenie
Ak by už návrh zásadného zvýšenia maximálnej povolenej rýchlosti v Česku prešiel cez odporcov hluku a zvýšenia produkcie škodlivých exhalátov, bude musieť prekonať ďalšie prekážky. Jednou z nich nepochybne bude karhanie zo strany Európskej únie, ktorá sa už pár rokov uberá v otázkach povolených rýchlostí na cestách práve opačným smerom. Je však zrejmé, že ani lokálne zvýšenie MPR nemôže byť trvalé. Pri dnešnej hustote premávky musí reagovať na aktuálnu situáciu - hustotu premávky, situáciu na ceste a samozrejme na počasie. Na to je nutné vybrané úseky osadiť tzv. línovým dopravným značením, ktoré prostredníctvom svetelných tabúľ v reálnom čase upravuje dopravné značenie (nie len MPR) podľa vývoja na ceste. Tento druh moderného dynamicky riadeného značenia českým motoristom sľubovala už predošlá vláda, keď nad cestami osádzali mýtne brány.
Reálny efekt len menej pokút?
Pre väčšinu domácností a množstvo firiem od nástupu pandémie Covid-19 sa ekonomická situácia skôr zhoršila. Nehovoriac o aktuálne najvyšších cenách paliva. To znamená, že ochota jazdiť rýchlejšie a zvyšovať si spotrebu vozidla medzi motoristami klesla. Samozrejme, na situáciu sa nedá pozerať aktuálne nepriaznivými faktormi. Tu sa jedná o trvalé riešenie. Medzi trvalejšie faktory však patria zvýšená hustota premávky pri Prahe v ktorej výrazne pomalších áut pribudlo natoľko, že vodiča, ktorý by aj chcel ísť rýchlejšie než 130 km/h neustále brzdenie a zrýchľovanie rýchlo prestane baviť a ide spolu s davom. Výsledný efekt pre motoristickú verejnosť môže byť hlavne ten, že malé percento vodičov, ktorí boli aj doposiaľ ochotní jazdiť výraznejšie nad 130 km/h nedostane za rýchlosti do 160 km/h pokuty.
Zvýšenie rýchlosti v tuneloch pomôže zásadne
V Česku je v tuneloch rýchlosť obmedzená na 80 km/h, čo premávku zásadne spomaľuje a špeciálne pod zemou často až nebezpečne zhusťuje. Zvýšenie MPR na 100 km/h v tuneloch môže premávke výrazne pomôcť s plynulosťou a paradoxne aj s bezpečnosťou v ktorej nebudú vodiči tak nahustení a mnohí z frustrácie prestanú robiť nebezpečné manévre.
zdroj: Lidovky.cz
Odpovedalo 71 ľudí