„Je vytypovaná lokalita, kde by mohol polygón vyrásť. Nie je to úložisko jadrového odpadu, takže neočakávame nijaký zásadný odpor,“ uviedol vedúci Ústavu bezpečnostných technológií a inžinierstva ČVUT Václav Jírovský.
Autonómne autá skutočne nie sú tak vzdialená budúcnosť. To si uvedomuje aj český minister dopravy Dan Ťok. Ten predniesol návrh na stretnutí členov vlády s predstaviteľmi automobilového priemyslu, aby sa testovací okruh vybudoval aj u nich. Stretnutie sa konalo minulý týždeň.
Technológie treba testovať na uzavretom okruhu
Na konferencii sa riešili otázky, ako podchytiť zmeny v automobilovom priemysle, aby Česko nepremeškalo vývojové trendy a kľúčové odvetvie českej ekonomiky nezačalo zaostávať za svetom. Nad tým by mohli uvažovať aj naši štátni predstavitelia. To, že je najvyšší čas na stavbu takýchto okruhov, dokazuje aj fakt, že v Nemecku spustili ostré testovanie aj v bežnej premávke. Podľa ministra dopravy treba technológie testovať aj na uzavretom okruhu, aby boli skúšky bezpečné. Preto je tento spôsob zatiaľ ideálnejší ako testovanie v ostrej premávke.
Na rozdiel od obyčajného testovacieho okruhu musí mať polygón kvalitnejšie vybavenie v oblasti konektivity a simulácie situácií, ku ktorým môže počas jazdy dôjsť. Minister predpokladá, že okruh vybudujú z národných alebo z európskych peňazí. Potom by ho mal prevádzkovať štát a prenajímal by ho automobilkám, čiže by sa mu nejaké investície vrátili.
Štát už jeden skúšobný okruh nepriamo vlastní. Ide o železničný okruh v Cerheniciach. Patrí spoločnosti VÚŽ, ktorý je v majetku Českých dráh. Že sa na tom dajú zarobiť peniažky svedčí aj fakt, že táto dcérska firma je najziskovejšia.
Zdroj: TASR