Spotrebitelia si postupne začínajú uvedomovať, že diesel nie je až taký výhodný. Najmä nie v malých vozidlách.
Z celkového počtu predaných osobných áut má viac ako polovica z nich naftový motor. Vznetové agregáty sú veľmi populárne dokonca aj v prípade malých áut (segment B) a v nižšej strednej triede (segment C). V mnohých krajinách sú totiž autá s nižšou hodnotou CO2 lacnejšie na prevádzku (nižšie dane, poplatky). Dokonca aj nafta je oproti benzínu vo väčšine krajín daňovo zvýhodnená. Rovnaká situácia je aj na Slovensku. Znamená to, že naftové autá budú mať stabilnú pozíciu aj v budúcnosti? Nie, skôr naopak. Vznetové agregáty podľa mnohých ľudí z brandže začínajú dosahovať limity únosnosti. Sú stále drahšie a komplikovanejšie. Vlastníkom automobilov to častokrát predražuje servisné náklady (vstrekovanie močoviny, upchaté filtre pevných častíc, zanesený EGR ventil a podobne). Spotrebitelia si postupne začínajú uvedomovať, že diesel nie je až taký výhodný.
Pokles predajov
V apríli 2016 sa dostal podiel novo predaných osobných vozidiel s naftovým motorom pod 50%. Konkrétne išlo o číslo 49,7 %. Zvyšok trhu patrí benzínovým motorom a alternatívnym zdrojom energie ako elektrina, LPG, CNG a podobne. Najviac klesli predaje naftových motorov v „diesel-pozitívnych“ krajinách ako Španielsko 64,6 % (-6,8 %) a Francúzsko 59,3 (-6,7 %). Dopyt po osobných vozidlách so vznetovým motorom klesá už od januára. Za prvé štyri mesiace mala nafta podiel 50,1 % na západoeurópskom trhu. Teda takmer presne polovicu z 4,87 milióna predaných automobilov.
Najväčší prepad podielu naftových motorov bol v prípade malých áut, nižšej strednej triedy a malých MPV. Je to logické, pretože práve tieto autá najazdia mnoho kilometrov v meste, kde sú vznetové agregáty vyslovene nevhodné. Veľkých áut sa prepad až tak nedotkol. Napríklad v prípade biznis limuzín až 80% zákazníkov zvolí naftový motor.
V blízkej budúcnosti sa očakáva ďalší prepad podielu naftových motorov. Z trhu ich postupne začnú vytláčať hybridné a plug-in hybridné modely, ktoré dokážu jazdiť s podobnou alebo aj nižšou spotrebou. Napríklad najväčší európsky trh – Nemecko plánuje schváliť dotácie pre nákup elektromobilov a plug-in hybridov. Odborníci z IHS Automotive odhadujú, že do roku 2027 klesne podiel naftových áut na 35%. Najväčší pokles bude pri menších vozidlách. Vo veľkých a drahých autách totiž zákazníci dokážu zaplatiť komplikovanú dieselovú technológiu.
„Príde deň, keď bude nerentabilné investovať do naftovej technológie,“ hovorí Harald Krueger, generálny manažér BMW. Mníchovská automobilka už naznačila veľké plány s elektrifikáciou modelového radu. Pribudnú ďalšie plug-in hybridy a elektromobily. Naftové motory v osobných autách sa tak postupne dostanú do histórie.
Za klesajúcim predajom naftových vozidiel tak nie je len kauza Dieselgate, ale stále komplikovanejšie a drahšie agregáty. Iné typy pohonu začínajú dávať totiž väčší zmysel. Navyše mnohé mestá zavádzajú nízko emisné zóny, kde majú staršie naftové agregáty vstup zakázaný. Krajiny ako Francúzsko a Británia chcú tiež zmeniť zákony tak, aby vznetové agregáty neboli oproti benzínovým zvýhodňované.
Zdroj: autonews