Z Európskych prístavov sa stali parkoviská
V najvyťaženejších Európskych prístavoch známych automobilovou prepravou, ako je Zeebrugge v Belgicku a Bremerhaven v Nemecku, parkujú veľké počty elektromobilov dovezených z Číny. V roku 2023 vyexportovali o 58 percent viac vozidiel než v roku 2022! Čínske automobilky dovážajú veľké počty vozidiel do Európy bez toho, aby mali priamy odber od dílerov alebo koncových zákazníkov. Dokonca niektoré značky nechávajú vozidlá zaparkované v prístavoch až 18 mesiacov! Logistický expert odhalil, že niektoré vozidlá zostávali zaparkované v prístavoch až do momentu, kedy boli predané priamo zákazníkovi alebo dílerovi.
Táto situácia vyžadovala zavedenie prísnejších opatrení a kontrol zo strany prístavov. Niektoré z nich začali požadovať doklady od dovozcov pre nadväzujúcu prepravu vozidiel hneď po ich príchode do prístavu, aby sa minimalizovalo ich trvanie v prístavných parkoviskách a nezhoršovala sa tak situácia. Prekvapivé bolo vyjadrenie čínskeho ministra obchodu Wang Wentaa keď na stretnutí s čínskymi automobilkami v Paríži povedal, že obvinenia z „nadmernej kapacity“ sú „neopodstatnené“.
Viaceré príčiny celej situácie
Jednou z príčin preťaženia a “chaosu”, ako jeden pracovník prístavu označil túto celú situáciu je, že čínske automobilky sa prerátali a očakávali oveľa väčší odbyt než reálne majú. Čína dokonca plánuje zvýšiť export elektrických vozidiel od značiek ako sú BYD, Great Wall, Chery a SAIC, aby využila rastúci dopyt na európskom trhu po elektromobiloch a aby zabránila zatvoreniu vlastných fábrík. Predpokladá sa, že elektromobily z Číny si podmania až štvrtinu európskeho trhu s elektromobilmi už tento rok.
Ďalším z dôvodov preplnenia prístavov týmito vozidlami je aj skutočnosť, že mnohé z importovaných značiek sú na európskom trhu nové a ich predajná sieť ešte nie je dostatočne rozvinutá. To znamená, že nemajú dostatočné množstvo odberateľov pre tieto vozidlá.
Vysoko postavený manažéri sa odvolávali aj na problém s logistikou. Dochádza k deficitu vodičov a interných prostriedkov logistických firiem ako je technika na prepravu automobilov. Tvrdia, že väčšina týchto zariadení je už rezervovaná pre automobilku Tesla.
V Európe to pre automobilky nie je až také jednoduché
Bezpochyby je jednoduchšie importovať vozidlá na čínsky alebo americký trh. Pri importovaní vozidiel na európsky trh, sa automobilky musia vysporiadať s viacerými výzvami mnohých štátov, ktoré patria pod tento trh. Čo štat to iná legislatíva, jazyk, je potrebné vozidlá homologizovať. Je nevyhnutné zabezpečiť sieť nabíjacích staníc a dostupnosť konektivity. Pokiaľ ide o konektivitu, v každom štáte pôsobia odlišní operátori. S ohľadom na potrebu neustáleho online spojenia a komunikácie medzi vozidlami, je nevyhnutné nájsť správneho partnera v tejto oblasti a vyjednať vyhovujúce podmienky. Existujú viaceré podobné nástrahy, ktoré číhajú pri uvedení nováčikov v automobilovom odvetví na trh.
Na základe našich zdrojov, schválenie a homologizácia pre predaj na našom trhu môže niekedy trvať až mesiac. U našich maďarských susedov sa v niektorých prípadoch predlžuje až na tri mesiace!
Riaditeľ softvérovej a analytickej spoločnosti Cubic Telecom zameranej na automobilový priemysel, zdôrazňuje, že okrem nízkych cien je veľkou atraktívnosťou čínskych elektromobilov aj ich softvérovo riadená a prepojená užívateľská skúsenosť. Tento faktor je niečo, v čom sú viaceré domáce značky pozadu, a ak sa v budúcnosti zamerajú na jeho zlepšenie, mohli by sa ocitnúť vo väčšej výhode, než si možno myslia.
Zdroj: Financial Times, Wardsauto