Ak nás sledujete pravidelne a dlhodobo, je veľmi pravdepodobné, že o bombajskej spoločnosti Vazirani Automotive nepočujete prvý krát. Kto má dobrú pamäť, určite si vybaví koncept hybridného superšportu Shul, ktorý Chunky Vazirani predstavil v roku 2018 v rámci Festivalu rýchlosti v britskom Goodwoode. Vytrvalosť tomuto Indovi zjavne nechýba a po troch rokoch prichádza s ďalšou štúdiou, nazvanou Ekonk.
Jednomiestna veľmi jednoducho a sviežo vyzerajúca placka je vyrobená (ako je dnes v prípade kusovej produkcie zvykom) z uhlíkového kompozitu. „Ekonk pre nás znamená skutočný začiatok, spojenie dizajnu s inováciou,“ hovorí Chunky Vazirani a jedným dychom vysvetľuje, aký je význam mena jeho novinky. „V indických písmach Ekonk znamená začiatok božského svetla. Niečo ako Veľký tresk,“ dodáva.
Takmer 1 k na 1 kg
Malý rozdiel je v tom, že táto indická „rana“ veľa hluku nenarobí. Má elektrický pohon a celkom sympatické parametre. Počet elektromotorov firma neuvádza, monopost má však 732 koní a pohotovostnú hmotnosť len 738 kg.
To je skoro zlatý pomer 1 k/1 kg, takže asi neprekvapí, že pri testovaní na okruhu National Automotive Test Tracks (NATRAC) v Bombaji Ekonk dokázal zrýchliť z miesta na stovku za 2,54 sekundy. A hádame, že lepší čas nedosiahol len preto, že bude mať s najväčšou pravdepodobnosťou poháňané len zadné kolesá. Maximálna rýchlosť? 309 kilometrov za hodinu.
Čo je trochu záhadou a určite by vnieslo viac svetla do konštrukcie tohto auta, sú akumulátory a predovšetkým ich kapacita. Vazirani je aj podľa svojich tvorcov nazývaný „najľahším elektromobilom na svete“, otázkou ale je, či to trochu nesúvisí aj s tým, že sú v aute jednoducho len malé batérie.
K tejto téme bude musieť majiteľ firmy určite povedať viac, ak má jeho nový koncept budiť viac dôvery pre prípadných partnerov. Zaujímavé však je, že práve kvôli úspore hmotnosti majú byť články chladené vzduchom a nie kvapalinou, ako je tomu u súčasných elektromobilov. Dojazd auta či doba nabíjania sú v každom prípade neznáme parametre.
Podobne veľký otáznik visí aj nad možnou produkciou. Vazirani Automotive túto tému prakticky nerozoberá, ponúka však priestor ku spolupráci, takže vo vlastnej réžii zrejme nespustí ani malosériovú výrobu.