To, čo na prvý pohľad vyzerá ako novinárska bulvárna kačica, je skutočnosť. Ľavicoví a „zelení“ nemeckí politici spolu s predstaviteľmi Sociálnodemokratickej strany Nemecka (SPD) nahlas volajú po zákaze voľného predaja áut z kategórie SUV. Vadí im ich prílišná robustnosť, ktorá zbytočne zvyšuje hmotnosť, emisie a výrazným spôsobom znižuje efektivitu ich používania. Hovorkyňa SPD, Kristen Lühmanová, uviedla, že hoci sú SUV populárne kvôli zvýšenej pozícii sedenia a veľmi dobrým schopnostiam pri ťahaní prívesov, v porovnaní s klasickým hatchbackmi produkujú znepokojivo veľa emisií. Ľavicová politička Ingrid Remmersová zachádza vo svojich vyhláseniach ešte ďalej a operuje aj s konkrétnejšími údajmi. „Je absurdné, keď 1,9-tonové auto vezie jedného 80-kilogramového človeka.“
Premotorované vysoké tanky vyženieme z ulíc
Nemci chcú vytvoriť tlak na Európsku komisiu, ktorá by mala ich myšlienky zákazu predaja zvýšených áut pretlačiť aj do ostatných európskych krajín. Cieľom by malo byť zníženie emisií v dotknutých lokalitách a zmena postoja ľudí k tejto emisne „špinavej“ kategórii.
Segment veľkých SAV (v podstate SUV kupé) ukazuje absurditu tohto segmentu, ich popularita však leží politikom v žalúdku.
Vyvoleným zostanú
Ešte pikantnejším na celom návrhu je fakt, že SUV by v predaji samozrejme zostať mohli, nie však pre všetkých. Cestu k nim by mali len vyvolení. Podľa Barbary Hendricksovej (bývalá ministerkyňa životného prostredia) by sa k SUV legálne dostali len poľnohospodári a lesníci, ostatní by mali smolu. Podľa akých pravidiel by sa presne určovalo, kto je „poľnohospodár“, kto „lesník“ a kto už nemá nárok, ani keby sa roztrhal, však neuviedla. Zaujímavé je, že ľudia z SPD nemajú jasno ani v presnej definícii „SUV“, nie je tak jasné, ktoré autá by vlastne z noci na ráno spadli do kategórie „nepriateľ štátu“.
Podľa Nemcov by sa k SUV mali legálne dostať už len "lesníci" alebo "poľnohospodári".
Špeciálna daň z SUV
Ak by neprešiel úplný zákaz predaja, Nemci vytiahli ďalšie eso z rukáva – majitelia SUV budú platiť špeciálnu „environmentálnu“ daň závislú od rôznych parametrov. A samozrejme aj od počtu najazdených kilometrov. Že to má pár háčikov (najmä čo sa týka kontroly odjazdených km), je asi každému súdnemu človeku jasné. Nemcov však evidentne trápi iná vec, podľa miestnych štatistík je až 80 % SUV registrovaných na firmy a len zvyšná pätina oficiálne parkuje v súkromných garážach. „Ak veľa jazdíte a produkujete veľa emisií, musíte platiť,“ hovorí člen Strany zelených Winfried Herman.
Reštrikciám by neušli ani mestské vysoké autá s pohonom len jednej nápravy. Ani tie nie sú emisne prijateľné.
Aj keď sa podobné návrhy pre svoju nedomyslenosť s veľkou pravdepodobnosťou nestanú realitou, rastúce nepriateľské nálady voči aktuálnym SUV je už jasne cítiť vo vzduchu. Spolu s politikmi sa totiž proti vysokým a ťažkým autám začínajú stavať aj predstavitelia niektorých automobiliek, čo spolu s núteným a nezmyselne dotovaným nástupom elektromobility môže skutočne znamenať začiatok pomalého ústupu SUV z ponúk jednotlivých výrobcov. Kým sa tak stane definitívne, však ešte určite pár rokov potrvá. Ak vôbec.