cct
30.06.23 09:53
V
Odhliadnem od toho, že článok tendenčne interpretuje fakty, lebo to je v dnešnej informačnej dobe už pomerne bežné. On ten VW síce má momentálne veľké príjmy z predaja a je z tohto pohľadu veľkou automobilkou, už horšie je na tom z pohľadu hrubého zisku a slabo je na tom z pohľadu ziskovosti na produkte, teda má v porovnaní s inými automobilkami nízke marže. Inými slovami má vysoké výrobné náklady a potom má menšie možnosti investovať do rozvoja, výskumu a vývoja, inovácií produktu. VW má čistý zisk na jednom vozidle 5x nižší, ako Tesla a 4x nižší, ako BMW. VW teda nemá moc dobré vyhliadky, ale úplne zle sú na tom Ford a Renault a ťažké časy čakajú aj Nissan. Zdá sa, že VW má trochu väčšiu prezamestnanosť a môžeme očakávať prepúšťanie, alebo ak nie, potom ďalšie zhoršovanie ekonomických výsledkov. Stellantis v agregovaných výsledkoch koncernu nevyzerá zle, ale keď vidíme to široké portfólio značiek, tak sa to zdá byť neudržateľné a zrejme niektoré pôjdu do útlmu. Na druhej strane koncern Hyundai – Kia tiež neoslňuje, ale vidno, že investovali do vývoja, čo ich môže zachrániť. Hospodársku situáciu čínskych značiek nepoznám, ale tam zase čínska komunistická strana dokáže svojim vplyvom pomôcť, ak je to v záujme čínskeho impéria. Európske štáty to nedokážu, lebo sú rad radom všetky zadĺžené až po uši, takže s tým nemôžeme rátať a len tak mimochodom EU bude radšej investovať do pomoci Ukrajine, ako do pomoci hospodárstvu EU. My na Slovensku aj tak nemôžeme očakávať nič, lebo ak by EU pomohla niektorým podnikom, určite to budú podniky v západnej časti EU. Na ekonomické výsledky sa dá pozerať ešte z hľadiska toho, či je produkt predajný aj do budúcnosti. A z tohto pohľadu budú v budúcnosti predajné už iba elektromobily. Preto aj všetok vývoj a výrobu spaľovacích motorov presunuli do Čiech, lebo v prípade potreby ich neskôr utopí. Aspoň to nebude Nemcov tak bolieť a že to bude bolieť Čechov, to im je jedno. Oproti nám sú v elektromobilite, ale aj v energetike, už aj Thajsko a Vietnam oveľa ďalej ako my.
Udržateľnosť je základnou požiadavkou, aby sme čokoľvek mohli robiť dlhšie, ako jednu sezónu. Preto je momentálne v kurze dosiahnutie uhlíkovej neutrality – je to logické, keďže produkcia CO2 je príčinou nadmerného ohrievania planéty. Udržateľnosť v širšom zmysle je pretavená do programov ESG. Zaiste aj tento termín sa dá zneužiť, ako všetko, ale vo svojej podstate vystihuje všetko, čo robí podnikanie udržateľným. Len tak pre uľahčenie vnímania, čo to v skutočnosti ESG je, tak je to podnikanie spôsobom, akým viedol svoje podniky Tomáš Baťa. Dnes, keď to nerobíme z prirodzenej potreby, tak sme to museli pomenovať ako ESG, ale ak si prečítate nejakú knižku o Tomášovi Baťovi, tak v tom spoznáte programy ESG. Neviem, prečo sa redakcia Topspeed týchto troch písmenok bojí ako čert kríža.
To urputné držanie sa prekonanej technológie nie je len problém globálneho otepľovania, ale aj vedomostného a technologického zaostávania. Priaznivci spaľovacích motorov veľmi často absolútne nerozumejú termomechanike, ktorá je základom práce takéhoto motora. Neviem, koľko ľudí by vedelo popísať Carnotov cyklus a už vôbec nehovorím o tom, že len niekoľko jednotlivcov malo možnosť a príležitosť prečítať si pôvodnú prácu Nicolasa Léonard Sadi Carnota „Úvahy o hybnej sile ohňa a o strojoch vhodných na vyvinutie tejto sily.“ Ťažko môžeme robiť nadstavbu, alebo ísť do hĺbky problému, ak nejdeme ku koreňom. Čaká nás štvrtá priemyselná revolúcia. Síce som viac zástancom evolúcie, než revolúcie, ale toto je trend, lepšie Globálny Megatrend, ktorý prichádza bez toho, či to chceme, alebo nie. V tomto zmysle vnímam evolúciu, ako vývoj a revolúciu ako zbúranie predchádzajúceho vývoja a začatie budovania niečoho nového od základov. Preto revolúcie nemám rád, lebo je škoda zahodiť všetko, čo sme sa doteraz naučili. Štvrtú priemyselnú revolúciu ale vnímam ako zrýchlenie vývoja takým tempom, že sa nám môže zdať, ako keby sme prešli na niečo úplne nové, pritom však kontinuita vývoja zostane zachovaná. Môžeme si povedať, že my si pôjdeme svojou cestou, ale svet okolo nás pôjde svojim vývojom a my sa dostaneme do postavenia, ktorému dnes hovoríme tretí svet. A dnešný tretí svet sa stane druhým, alebo prvým. Vidím to len na tom, koľko vedeckých publikácií má svoj pôvod v Indii.
A čaká nás ďalší Globálny Megatrend, ktorým je autonómia. Resp. to je súčasťou štvrtej priemyselnej revolúcie. Nebudú potrební vodiči áut, ale ani rušňovodiči, alebo piloti, lebo dopravné prostriedky budú autonómne. Uvedomujete si, koľko ľudí príde o prácu? Ale nie, vy nechcete študovať nové veci, lebo tie staré sú najlepšie. A toto vám musí hovoriť človek, ktorý je o štyri roky na dôchodku?
Autá sa už čoskoro nebudú predávať v samostatných predajniach, ale cez internet a v nákupných obchodných domoch, s menším rozsahom ponúkaných výbav, tak ako dnes máte len dve výbavy pri MG4, ale to sa týka iba batérie a pohonu, ale bezpečnostné ako komfortné prvky sú v oboch výbavách rovnaké. Pri Volve XC40 sú len dve výbavy, pri Volve EX30 budú 3 výbavy. Trendom ale je, že sa budú autá vyrábať pre konkrétnu cieľovú skupinu. Napríklad iné auto pre tenistu, ktorý bude mať špeciálne miesto na odkladanie tenisovej rakety a iné pre hokejistu. Nehovoriac o rýchlosti inovácií. V jednom týždni som čítal, ako na nejakej európskej univerzite skúmajú možnosti použitia sodíka v batériách namiesto lítia a asi o dva dni som sa dočítal, že čínska automobilka ponúka lacný automobil so sodíkovými batériami. Akékoľvek najlepšie spaľovacie auto sa nemôže vyrovnať ani jednoduchému elektromobilu. Špeciálne európske automobilky sú neskutočne pomalé v prinášaní noviniek. Automobilový priemysel v Európe zrejme skončí a už sa asi ani neoplatí proti tomu niečo robiť. Nielenže budú vodiči vozidiel nahradzovaní, ale elektromobily nebudú potrebovať takú rozsiahlu údržbu, takže servisy, ktoré robia prevažne iba výmeny olejov a malé prehliadky, sa môžu pripraviť na to, že svoje podnikanie môžu zavrieť. Mali by sme sa pripravovať na to, že budeme robiť niečo úplne iné, teda by sme mali robiť kroky na reštrukturalizáciu nášho priemyslu. To je tá štvrtá priemyselná revolúcia a rozvoj znalostnej ekonomiky. Keď vidím, s akým úsilím sa snažia študovať čínski a japonskí študenti, ale už som spomenul aj študentov z Indie, tak neviem, či sa s nimi môžeme porovnávať, keď odmietame dať našim mladým ľuďom povinnosť maturovať z matematiky. Známy mi hovoril, ako v Brazílii tie chudobné deti zo slamov poznajú niekoľko cudzích jazykov, lebo tam chodia cudzinci a oni s nimi komunikujú. To som zažil aj v Dubaji, kde ma indickí a pakistanskí pouliční predavači oslovovali „jak se máš?“ – z toho, ako som sa rozprával s manželkou okamžite rozpoznali z akej krajiny pochádzame, síce sa netrafili úplne presne, ale neboli ďaleko. Zrejme Čechov tam jazdí viac. Ale aby som sa vrátil k autám – asi ten vývoj, čo sme zaspali už nedoženieme a ak áno, potom za cenu ťažkého konkurenčného boja a automobilový priemysel prestane byť lukratívnym odvetvím. Obávam sa, že ani vo vývoji softwaru a umelej inteligencie tiež nie sme ďaleko, ale nijako inak, než ťažkou poctivou dennodennou drinou to nezvrátime. Musíme prekonať svoju vlastnú lenivosť a zhýčkanosť, upustiť zo svojich štandardov a vrátiť sa k tomu, čo nám hovoril už Andrej Hlinka – „Menej troviť, viacej tvoriť!“.
Na záver dám už len dve čísla. Do bodu zvratu nám zostáva 6 rokov a 22 dní a podiel energie z obnoviteľných zdrojov je globálne 13,65%. Tie zmeny nerobíme len tak pre nič za nič, ale preto, že je ohrozené prežitie ľudstva.
Odpovedať