Zóny, kde bývajú ľudia, dopravné uzly či cesty v okolí školských zariadení. Tu všade by mohli mať Košice zavedený prísnejší rýchlostný limit 30 km/h namiesto dnešnej 50-ky. Zvýšiť by sa tak mala bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky, predovšetkým však chodcov či cyklistov.
„Hlavný dôraz je kladený na zmeny v organizácii dopravy za účelom upokojovania dopravy, a to najmä zahrnutím ďalších komunikácií do zón 30, vytvorením zdieľaného priestoru či zavedením peších zón v oblastiach s vysokou atraktivitou pre chodcov,“ cituje Korzár z košickej dopravnej stratégie.
Aj na kritických úsekoch
Príkladom toho, kde sa má rýchlosť znižovať, je križovatka na Gorkého a Továrenskej ulici. Začiatkom roka sa tam udiala tragická dopravná nehoda, ktorej výsledkom boli traja mŕtvi.
Hlavný architekt mesta Petr Kropp na margo tejto témy zdôrazňuje, že ide o otázku priorít: "Keď sa rozhodneme, že chceme vylepšiť bezpečnosť chodcov, tak je to celkom jasné. Potom je najjednoduchšie urobiť z tej diaľnice 30-kilometrovú cestu a to sa dá urobiť za pol roka.“
Znižovanie rýchlosti je podľa Kroppa trendom i v zahraničí. Ako príklady spomína Prahu, Brno či holandský Amsterdam. Rovnako už k takémuto kroku pristúpili napríklad viaceré mestá v škandinávskych krajinách.
V Košiciach očakáva Kropp zavedenie nového rýchlostného limitu v rozmedzí najbližších 1-2 rokov. Potrebné bude aj kladné stanovisko od krajského dopravného inšpektorátu. Ten sa nateraz k potenciálnemu znižovaniu rýchlosti na 30 km/h vyjadriť nechcel, uzatvára Korzár.
Zdroj: Korzár - Sme.sk / foto: cz.depositphotos.com