Automobilový priemysel opäť zažíva nepríjemné časy. Len v posledných dňoch sme písali o problémoch Nissanu, Fordu a ďalšou značkou, ktorá nie je v dobrej kondícii, je Fiat.

Všimli sme si to už v tlačovej správe zverejnenej Európskou asociáciou výrobcov automobilov (ACEA). Tá hovorí, že sa za prvých desať mesiacov roku 2024 v Taliansku predalo približne 1,33 milióna automobilov, čo je medziročne nárast zhruba o percento. Lenže pri pohľade na výsledky Fiatu za rovnaké obdobie je jasné, že značka prechádza krízou.

Nebyť starej Pandy...

Do októbra sa Fiatu v EÚ podarilo predať len 256 tisíc áut. To je 16,8 percenta menej v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Ani so započítaním Británie, Nórska, Švajčiarska a Islandu výsledky nie sú lepšie. Taliani medziročne strácajú 16,7 percenta, keď spadli z 328 tisíc na 273 tisíc vozidiel.

Ešte horšia situácia je v samotnom Taliansku. Fiat doma v októbri predal menej ako 9200 áut, čím spadol na tretie miesto za VW a Toyotu. To podstatné je, že 7052 kusov z vyššie uvedeného čísla tvorí stará Panda! Nebyť skoro 13-ročného modelu, skončil by Fiat až na 19. priečke. Na domácom trhu!

Fiatu samozrejme klesá podiel i v Európe. V roku 2023 mal podiel 3,6 percenta. V septembri tohto roka to bolo už len 2,1 percenta.

Problematické je predovšetkým ukončenie výroby starého Fiatu 500 a vlažné prijatie novej „šesťstovky“. Za október ACEA zaznamenala v Taliansku len 1230 registrácií Fiatu 600. Pritom sesterského Jeepu Avenger sa na Apeninskom polostrove predalo skoro 4600 kusov.

Chýba Punto

Automobilke by mal pomôcť úplne nový Fiat 500 Ibrida, postavený na základoch elektrickej 500e, s ktorým sa pôvodne nepočítalo. Výrobca dúfal, že plynulo prejde na batériovú „päťstovku“, lenže o tú nie je záujem a turínska továreň musí opakovane zastavovať linky. Najnovšie sa tak stane už tento pondelok (2. 12. 2024).

Kde sú korene týchto problémov? Nepochybne už v minulej dekáde, keď si vtedajšie vedenie konzorcia Fiat-Chrysler (pod vedením Sergia Marchionneho) myslelo, že automobilka nepotrebuje mainstreamové modely, ako bolo Grande Punto a tak ho zrušilo bez náhrady. Fiat si myslel, že retro 500 zmení na podznačku, rozmnoží ju na niekoľko rôznych modelov a napodobní úspech Mini.

S týmto prístupom sa však škaredo prepočítal. Koniec Grande Punta znamenal odchod zo segmentu malých áut, ktorému Fiat v Európe historicky vždy dominoval. Táto trieda má na strom kontinente stále ohromný úspech a to isté platí aj v Taliansku.

Toyota Yaris, Renault Clio, Dacia Sandero, Peugeot 208, Opel Corsa a celkovo sedem malých áut tak patrí do osmičky najžiadanejších áut. Lenže Gande Punto či Punto tam chýba. Neexistuje. A podobná situácia je i vo Francúzsku a niektorých ďalších trhoch.

Záchranné lano

So slabými predajmi aktuálne bojuje skoro celý Stellantis, a aj preto sa začalo špekulovať o možnom predaji Maserati. Ale z 15 značiek má momentálne najväčšie problémy Fiat. Kľúčová značka. Našťastie sa však problémy tejto značky obmedzujú len na Európu. V Južnej Amerike Fiat žiari a do septembra predal v Brazílii skoro 210 tisíc vozidiel. To je výsledok takmer ako v celej EÚ (239 tisíc)!