Krajinská vláda v Štajersku ruší diaľničný limit 100 km/h v IG-L zónach
Ten na vybraných úsekoch diaľnic A2 a A9 zaviedli pred takmer 2. dekádami kvôli ochrane čistoty ovzdušia. Odstránenie rýchlostného limitu patrí k jedným zo základných programových priorít vlády tvorenej koalíciou populistických a krajne pravicových slobodných (FPÖ), ktorí vo Štajersku minulý rok vyhrali voľby, a Rakúskej ľudovej strany ÖVP. Svoj plán oznámil nový krajinský hajtman Mario Kunasek (FPÖ) v februári tohto roku s tým, že nechá preskúmať, či toto obmedzenie má na kvalitu ovzdušia vôbec vplyv.
Vodiči budú oslobodení od "Lufthunderter"
V polovici marca potom úrady oznámili výsledky spomínaného šetrenia s tým, že vodiči budú oslobodení od "Lufthunderter" (v preklade stovka pre vzduch), ako sa rýchlostný limit 100 km/h v týchto IG-L zónach prezýva. Od roku 2020 podľa úradov nedošlo k prekročeniu emisných limitov škodlivín a prísnejšie normy, ktoré budú od roku 2030 vyžadované Európskou úniou, rovnako nie sú dosiahnuteľné súčasnými opatreniami, medzi ktoré práve rýchlostné obmedzenie patrí. Spolková krajina preto má pracovať na celej škále nástrojov, ktoré emisie znížia, patriť medzi ne má aj podpora obnoviteľných zdrojov energie a zvýšenie energetickej účinnosti.
Čo je zóna IG-L?
Kedy v Štajersku prestane stovka na IG-Lkách platiť?
Zrušenie obmedzenia sa dotkne celkom 94 km diaľnic
Slobodní majú rýchlosť radi
zdroj: aktuality.cz
Čo na diaľniciach spôsobuje prevažnú časť emisií?
Obmedzovanie rýchlosti osobných áut pre ekologické dôvody považujem za zbytočné zaliečanie sa voličom zelených strán. Gro emisií zo spaľovacích motorov aj hlukových emisií totiž na vyťažených diaľniciach produkuje v prvom rade nákladná, teda kamiónová doprava. Tej sa však IG-L obmedzenia nijako netýkajú, keďže v celej Európe môžu nákladné autá na diaľniciach jazdiť maximálne 90 km/h. Niet preto divu, že ekologické obmedzenie rýchlosti osobných áut neprinieslo, ani nemohlo, zásadnejšie zníženie lokálnych emisií. Naopak, zbytočné spomaľovanie premávky, špeciálne na dlhých úsekoch považujem z hľadiska koncentrácie vodiča za kontraproduktívne. Nehovoriac o tom, že v čase zavedenia IG-L obmedzení pred takmer 20 rokmi mala väčšina áut emisnú normu Euro3 a Euro4. Vozový park sa za dve dekády zásadne obmenil a dnešné Euro5 a Euro6 sú pri tempe 130 km/h čistejšie než tie staršie povedzme aj pri dodržiavanej stovke.