Rusko je pre bežného Európana veľmi zaujímavá krajina. Kým niektorí ho považujú za zaostalý región, iní v ňom vidia obrovský potenciál a takmer neobmedzené nové možnosti. Nech sa však na túto krajinu pozeráte akýmikoľvek očami, rozhodne stojí za pozornosť aj jej vozový park. A nielen kvôli rôznym exotickým, starým, či zničeným autám, ale aj kvôli tým novým. Napríklad SUV od automobilky Škoda Auto.
Výkonnejší za menej
Kým na Slovensku si musíte na základnú verziu modelu Škoda Karoq 1.0 TSI (85 kW/115 k) pripraviť 20 900 eur, zákazníkovi v Rusku stačí na základný Karoq 1.4 TSI takmer o 5000 eur menej. V súčasnosti totiž jeho ceny v Rusku štartujú sumou 1 387 000 rubľov, čo je v prepočte aktuálneho kurzu 15 924 eur. Nemyslite si pritom, že za svoje peniaze Rusi dostanú chudý sociálny základ s nefunkčným motorom. Ide o technicky totožný model, na rozdiel od Slováka však dostane Rus Karoq vybavený prepĺňaným štvorvalcom 1.4 TSI (110 kW/150 k) spolupracujúci s osemstupňovou automatickou prevodovkou. Tú, mimochodom, Škoda Auto v Európe vôbec neponúka. Pre úplnosť dodám, že na Slovensku je základom šesťstupňová manuálna prevodovka. Zle na tom nie je „ruský“ Karoq ani v oblasti výbavy, ak miestni zákazníci siahnu po edícii First Edition, dostanú aj veľmi slušnú výbavu obsahujúcu aj dvojzónovú automatickú klimatizáciu.
Technickou zaujímavosťou je, že v Rusku dostanete základnú Škodu Karoq s osemstupňovým automatom.
Nemyslite si ani, že Rusi dostávajú starú, neekonomickú techniku s vysokou spotrebou. Základnej Škode Karoq 1.4 TSI udávajú Rusi aj v tandeme s osemstupňovým automatom kombinovanú spotrebu rozumných 6,3 l/100 km. Ak nazrieme do technických údajov európskej verzie 1.0 TSI so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, objavíme udávanú kombinovanú spotrebu v rozsahu 5,8 – 7,1 l/100 km (WLTP). Ak by sme si do porovnania vzali európsky Karoq 1.5 TSI (110 kW/150 k) so sedemstupňovým „automatom“ DSG, pri ňom fabrika udáva spotrebu v rozsahu 6,1 – 7,2 l/100 km.
Na Slovensku štartuje základná verzia Škody Karoq 1.0 TSI od 20 900 eur. Európa si musí priplatiť prítomnosť drahších technológií.
Tak za koľko?
Za rozdielom v cene medzi jednotlivými regiónmi je niekoľko faktorov. Od platnej legislatívy vyžadujúcej rôznu úroveň technickej a bezpečnostnej úrovne, cez regionálne zvyky a rôzne konfigurácie jednotlivých verzií, až po faktory súvisiace s cenou výroby a logistiky. V prípade vyššej ceny európskych verzií síce môžeme hovoriť aj o akejsi „dani za pokrok“, faktom každopádne zostáva, že bežný európsky motorista platí za toto mladoboleslavské SUV približne o 20 – 25 % viac, než užívateľ toho istého modelu v Rusku. A to je to, čo každého klienta, bez rozdielu, odkiaľ pochádza, na konci dňa zaujíma najviac.
Kodiaq je na tom podobne
Stačí nahliadnuť aj o poschodie vyššie a ľahko zistíte, že podobná situácia panuje aj v modelovom rade Kodiaq. V Rusku je síce základom verzia Kodiaq 1.4 TSI s výkonom len 92 kW (125 k) za 1 499 000 rubľov (17 210 eur), aby sme však boli spravodliví, musíme porovnať silnejšiu verziu Kodiaq 1.4 TSI naladenú na 110 kW (150 k) a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Za tú chcú Rusi 1 654 000 rubľov, čo je 18 990 eur. Ak však nahliadneme do slovenského cenníka, ľahko zistíme, že najdostupnejší Kodiaq 1.5 TSI (110 kW/150 k) Active so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou je za 24 210 eur.
O čosi lacnejšia je v Rusku aj Škoda Kodiaq.