Od vlaňajšieho požiaru a následného potopenia trajektu Felicity Ace so štyrmi tisíckami osobných áut koncernu VW v Atlantiku uplynul necelý rok a pol. Medzičasom sa aj kvôli tomuto incidentu rozhoreli debaty o bezpečnosti transportu elektromobilov na palubách plavidiel. Časť lodiarov s nimi nemá pri dodržaní istých pravidiel problém, iní ich preventívne zakázali. A ako sa ukazuje, riziko stále trvá.

Podľa predbežnej správy holandskej pobrežnej stráže vypukol na palube nákladnej lode Fremantle Highway požiar „pravdepodobne od jedného z 25 prevážaných elektromobilov“. Potvrdila to hovorkyňa záchranných zložiek, Lea Versteg, ktorá zároveň dodala, že následne došlo k rýchlemu rozšíreniu plameňov, s ktorým si už posádka nedokázala poradiť.

Námorníci sa pokúsili požiar uhasiť sami, bol však natoľko intenzívny, že jeden človek pri tom prišiel o život a sedem členov posádky pred plameňmi vyskočilo z lode do mora. „Museli vyskočiť,“ potvrdil holandským médiám kapitán Willard Molenaar z pobrežnej stráže ostrova Ameland. „Jeden po druhom skočili a následne sme ich vylovili z vody,“ dodáva.

Molenaar pripomenul, že rozhodnutie námorníkov nebolo jednoduché. Fremantle Highway je vysoká asi 30 metrov, čo je ekvivalent približne 10. poschodia obytného domu. „Boli skutočne v núdzi. Jednoducho museli. Niečo podobné bežne nerobíte,“ popísal situáciu kolegov kapitán pobrežnej stráže. Zvyšok posádky evakuoval vrtuľník, na horiacej lodi nikto neostal.

Fremantle Highway bola v tej chvíli v podstate skoro na začiatku svojej cesty z nemeckého Bremerhavenu do egyptského Port Said. Na palube mala, presnejšie povedané stále má 3000 osobných automobilov, z toho necelú tridsiatku na batérie.

Agentúry konkrétne značky či modely zatiaľ nespresnili, pripomínajú ale – práve s odvolaním na hovorkyňu záchranných zložiek, že požiar pravdepodobne začal v jednom z elektrických áut.

Ako zomrel jeden z členov posádky, nie je zatiaľ jasné. Zranení námorníci ale boli prevezení do nemocníc v Emmene, Groningene, Drachtene a Leeuwardene. Hospitalizácia bola nutná nielen kvôli dýchacím problémom, ale lekári zaznamenali popáleniny i zlomeniny. Nikto z nich našťastie nie je v ohrození života.

Požiar na lodi podľa posledných správ stále trvá. Plamene zachvátili prednú časť a podľa holandskej spravodajskej stránky Nederlandse Omroep Stichting „situáciu komplikujú elektromobily“, takže pobrežná stráž konzultuje postup záchrannej operácie s vládnou agentúrou Rijkswaterstaat, ktorá spadá pod Ministerstvo infraštruktúry a vodného hospodárstva a samozrejme s hasičským zborom.

Hasiči informovali, že chceli na lodi vysadiť záchrannú jednotku s pomocou vrtuľníka povolaného z Rotterdamu, to sa im však práve kvôli rýchlosti postupu požiaru nakoniec nepodarilo.

Prioritou je momentálne dostať plamene pod kontrolu a zabrániť tomu, aby sa Fremantle Highway potopila. Záchranári však pripúšťajú, že by sa to mohlo stať. Trajekt podľa predbežných informácií patrí Shoei Kisen Kaisha, teda firme, ktorá v marci 2021 takmer na týždeň zablokovala Suezský prieplav loďou Ever Given. Mala by ho však mať aktuálne prenajatý japonská spoločnosť K Line.

zdroj: NOS, Holandská pobrežná stráž