Ak by polícia povedala, že potrebuje nové autá, pretože tie staré sú opotrebované, respektíve majú najazdené príliš veľa kilometrov a k tomu dodala, že nutne potrebuje modely s pohonom oboch náprav bez tej environmentálnej omáčky okolo, jej rozhodnutie by sme celkom chápali. Jedno SUV s istými kompromismi skutočne nahradí kombi i offroad.
Nereptali by sme ani vtedy, ak by sme vedeli, že policajti budú mať pred službou vždy dosť času na to, aby nabili prídavné akumulátory svojich hybridov a väčšinu času jazdili na baterky a elektromotor. Problém je akurát v tom, že realita je málokedy takto jednotvárna.
Ministerstvo vnútra SR vyhlásilo „zelený projekt“ už v roku 2020.
Nebudeme policajtov bez dôkazov podozrievať z toho, že nebudú nové autá pripájať na nabíjačky z lenivosti či zábudlivosti, ako to podľa hneď niekoľkých štúdií robia mnohí vodiči v rámci firemných flotíl. Trúfame si ale tvrdiť, že ich autá budú jazdiť väčšinu času s vybitými baterkami preto, že na ich nabíjanie jednoducho nebudú mať veľmi čas.
Práve tento problém si uvedomuje i Európska komisia, lobisti z nevládnej organizácie Transport and Environment a pridávajú sa nim i jednotlivé štáty, ako napríklad Nemecko, ktoré v tomto roku dotuje modely PHEV čiastkou 4500 eur, ale do konca roka tento bonus zruší. Oficiálne kvôli tomu, že „sa plug-in hybridy predávajú dobre a nepotrebujú verejné financovanie“, ani úradníci ale nemohli nevidieť rozdiely medzi oficiálne uvádzanou a skutočnou prevádzkovou efektivitou.
Polícia priebežne testuje množstvo modelov a motorizácií, ale tiež nové polepy.
Ak presne netušíte, o čom je reč, stačí sa pozrieť napríklad na najnovšie BMW XM. Má 653 koní, 2,8 tony a oficiálne uvádzanú spotrebu 1,5 až 1,6 litra na 100 kilometrov. Tieto absurdné čísla sú samozrejme výsledkom nezmyselnej metodiky merania, ktorá prestane platiť v okamihu vybitia baterky.
Inak povedané, snahu ministerstva vnútra znížiť spotrebu pohonných hmôt prostredníctvom redukcie emisií CO2 vítame. Je to menej peňazí z vreciek daňových poplatníkov. Otázkou ale je, či je niečo také nákupom benzínových SUV s pridaným elektromotorom v princípe možné. Pri poskakovaní po mestách a poctivom dobíjaní PHEV asi áno, ale podobne veľké auto s najnovším naftovým motorom by bolo úsporné za každých okolností a ešte by policajti nemuseli myslieť na nabíjačku.
Najúspešnejší model v tendri - plug-in hybridnú Toyotu RAV4 - testovali policajti už vlani.
Háčik je samozrejme v tom, že sa z dieselového motora stal (napriek jeho modernej konštrukcii a čistým výfukovým plynom) politický vyvrheľ, a to je dôvod, prečo boli podmienky tendra nastavené tak, aby sa v nich takýto model nemohol objaviť.
V zozname prihlásených uchádzačov sú výlučne benzín-elektrické autá a už teraz je isté, že najväčšiu radosť budú mať v Toyote. Slovenské zastúpenie postupne dodá polícii až 400 kusov modelu RAV4 2.5 Plug-in Hybrid v celkovej hodnote 27,29 milióna eur. S takzvaným „druhým úspešným riešením“ prišlo BMW X3 xDrive30e, pričom ministerstvo vnútra ich dostane 120 kusov za 8,76 milióna eur. Zatiaľ poslednou značkou, ktorá sa bude podieľať na dodávke hybridov pre políciu, je Kia a jej Sportage 1.6 T-GDI PHEV. Tých ministerstvo odoberie 30 a dáme za ne 1,41 milióna eur.
Celkovo z našich daní prispejeme ministerstvu vnútra a polícii na obnovu vozového parku čiastkou skoro 37,5 milióna eur, za ktoré rezort nakúpi 550 hybridných vozidiel. Či je to veľa alebo málo, posúďte sami. Ak sa ale úradníci verejne chvália svojim „zeleným uvažovaním“, bolo by fér od nich po čase žiadať údaje o tom, koľko sa im nákupom spomínaných áut podarilo ušetriť na palive. Ak to beriete ekologickou optikou, prerátanie na CO2 by už potom nemal byť problém.
zdroj: Ministerstvo vnútra, Polícia SR, facebook PSR