IIHS chce zahrnutím adaptívnych svetiel do testov motivovať výrobcov k ich ďalšiemu vývoju a väčšiemu rozšíreniu, ale aj zatlačiť na zákonodarcov v USA na zmenu legislatívy. Pokročilé systémy ako Audi Matrix LED totiž momentálne podľa tamojších predpisov nie sú povolené.
Audi Matrix LED svetlá zatiaľ v USA nespĺňajú predpisy. IIHS chce pridaním testov adaptívnych svetiel zatlačiť aj na tamojších zákonodarcov a zmenu legislatívy.
Môžu adaptívne svetlá za pokles nehôd?
Podľa Davida Zubyho, šéfa výskumu v IIHS, sú adaptívne svetlá spojené s najväčším poklesom nehôd nahlásených do poisťovní. Aj preto sa rozhodli zamerať práve na ne. IIHS má pre autá na miesto piatich hviezdičiek iba dve dobré hodnotenia, ktoré buď auto dostane, alebo nie je podľa organizácie dostatočne bezpečné. Autá teda môžu dostať od IIHS hodnotenie Top Safety Pick, alebo Top Safety Pick +. Na získanie prvého musia vozidlá obstáť s dobrým výsledkom v čelnom náraze s čiastočným prekrytím, bočnom náraze, teste pevnosti strechy, teste hlavových opierok a v čelnom nárazovom teste s malým prekrytím musia dostať známku dobré alebo akceptovateľné. Pre hodnotenie Top Safety Pick + musia autá navyše získať výborné hodnotenie pri prevencii čelného nárazu. Práve na získanie tohto hodnotenia by od roku 2017 malo obstáť aj v teste adaptívnych svetiel.
Jednoduchý systým natáčania svetiel mal aj Tucker Torpedo v roku 1948
Adaptívne svetlá s natáčaním do zákrut nie sú v moderných autách úplnou novinkou. Veď BMW ich ponúkalo už v roku 2003 v BMW 7 a Mercedes a Audi o rok neskôr. Mimochodom, samotná myšlienka natáčania svetiel je ešte staršia, veď Citroen DS mal natáčacie svetlá už v 60-tych rokoch a už v roku 1948 mal jednoduché natáčanie svetiel napríklad aj exkluzívny Tucker Torpedo. O adaptívnych svetlách však nemohla byť ani reč. IIHS chce ich zahrnutím do testov motivovať výrobcov k ďalšiemu vývoju adaptívnych svetiel, k ich väčšiemu rozšíreniu, ale aj zatlačiť na zákonodarcov v USA na zmenu legislatívy. Pokročilé systémy ako Audi Matrix LED totiž momentálne podľa tamojších predpisov nie sú povolené. Prinajmenšom v tomto sme v Európe vo výhode. Je tiež pravdepodobné, že skôr či neskôr môžeme čakať podobný test aj v hodnotení Euro NCAP.
Citroen DS mal natáčacie svetlá už v 60-tych rokoch. O adaptívnych svetlách však môžeme hovoriť až v posledných rokoch.