Prius V. Hybrid s príplatkovými LED svetlami s automatickým prepínaním na diaľkové získal ako jediný dobré hodnotenie.
Na začiatok treba povedať, že maticové svetlá legislatíva v USA zakazuje. V teste sa preto nenachádzajú. Nebudem vás dlho naťahovať a rovno prezradím víťaza - je to nová Toyota Prius V. Hybrid s príplatkovými LED svetlami s automatickým prepínaním na diaľkové získal ako jediný dobré hodnotenie. Avšak Prius s bežnými halogénovými svetlami získal slabé hodnotenie. Podľa IIHS môže vodič s príplatkovými svetlami jazdiť bezpečne rýchlosťou 112 km/h a má pritom dostatok času, aby dokázal brzdiť a vyhnúť sa prekážke. Vodič v Priuse s halogénmi môže ísť bezpečne len rýchlosťou 80 km/h, aby dokázal rovnakú procedúru. Pritom podľa výsledkov testu nepotrebujete LED svetlá pre dobrý výsledok. Napríklad Honda Accord so základnými halogénovými svetlometmi získala známku „akceptovateľné“. Pritom rovnaké auto s LED technológiou získalo horšie hodnotenie. Zásadne zlepšenie výsledkov neprinieslo ani natáčanie svetlometov. Cadillac ATS a Mercedes-Benz triedy C získali slabé hodnotenie aj napriek tejto technológii.
Testovanie prebiehalo na špeciálnych tratiach IIHS. Testovali tu výkon stretávacích a diaľkových svetlometov na rovine a v miernej aj v prudkej zákrute. Odborníci nevynechali ani test „oslepenia“ oproti idúcich vodičov, ale aj automatické systémy, ktoré prepínajú medzi stretávacími a diaľkovými svetlami.
Najlepšie dostupné svetlomety v jednotlivých modeloch dopadli takto:
Dobré | Akceptovateľné | Dostatočné | Slabé |
Toyota Prius V | Audi A3 | Acura TLX | Buick Verano |
Honda Accord | Audi A4 | Cadillac ATS | |
Infiniti Q50 | BMW radu 2 | Chevrolet Malibu | |
Lexus ES | BMW radu 3 | Hyundai Sonata | |
Lexus IS | Chrysler 200 | Kia Optima | |
Mazda 6 | Ford Fusion | Mercedes-Benz triedy C | |
Nissan Maxima | Lincoln MKZ | Mercedes-Benz CLA | |
Subaru Outback | Subaru Legacy | Nissan Altima | |
Volkswagen CC | Toyota Camry | Volkswagen Passat | |
Volkswagen Jetta | |||
Volvo S60 |
V tabuľke sú uvedené americké verzie áut.
Zaujímavý by bol test, v ktorom by figurovali aj maticové svetlomety s vyrezávaním. Možno sa niečoho podobného od EuroNCAP dočkáme, predsa len svetlá sú zásadným prvkom aktívnej bezpečnosti.
Zdroj: IIHS