Prius V. Hybrid s príplatkovými LED svetlami s automatickým prepínaním na diaľkové získal ako jediný dobré hodnotenie.

Na začiatok treba povedať, že maticové svetlá legislatíva v USA zakazuje. V teste sa preto nenachádzajú. Nebudem vás dlho naťahovať a rovno prezradím víťaza - je to nová Toyota Prius V. Hybrid s príplatkovými LED svetlami s automatickým prepínaním na diaľkové získal ako jediný dobré hodnotenie. Avšak Prius s bežnými halogénovými svetlami získal slabé hodnotenie. Podľa IIHS môže vodič s príplatkovými svetlami jazdiť bezpečne rýchlosťou 112 km/h a má pritom dostatok času, aby dokázal brzdiť a vyhnúť sa prekážke. Vodič v Priuse s halogénmi môže ísť bezpečne len rýchlosťou 80 km/h, aby dokázal rovnakú procedúru. Pritom podľa výsledkov testu nepotrebujete LED svetlá pre dobrý výsledok. Napríklad Honda Accord so základnými halogénovými svetlometmi získala známku „akceptovateľné“. Pritom rovnaké auto s LED technológiou získalo horšie hodnotenie. Zásadne zlepšenie výsledkov neprinieslo ani natáčanie svetlometov. Cadillac ATS a Mercedes-Benz triedy C získali slabé hodnotenie aj napriek tejto technológii.

Testovanie prebiehalo na špeciálnych tratiach IIHS. Testovali tu výkon stretávacích a diaľkových svetlometov na rovine a v miernej aj v prudkej zákrute. Odborníci nevynechali ani test „oslepenia“ oproti idúcich vodičov, ale aj automatické systémy, ktoré prepínajú medzi stretávacími a diaľkovými svetlami.


Najlepšie dostupné svetlomety v jednotlivých modeloch dopadli takto:

Dobré Akceptovateľné Dostatočné Slabé
Toyota Prius V Audi A3 Acura TLX Buick Verano
  Honda Accord Audi A4 Cadillac ATS
  Infiniti Q50 BMW radu 2 Chevrolet Malibu
  Lexus ES BMW radu 3 Hyundai Sonata
  Lexus IS Chrysler 200 Kia Optima
  Mazda 6 Ford Fusion Mercedes-Benz triedy C
  Nissan Maxima Lincoln MKZ Mercedes-Benz CLA
  Subaru Outback Subaru Legacy Nissan Altima
  Volkswagen CC Toyota Camry Volkswagen Passat
  Volkswagen Jetta    
  Volvo S60    

V tabuľke sú uvedené americké verzie áut.

Zaujímavý by bol test, v ktorom by figurovali aj maticové svetlomety s vyrezávaním. Možno sa niečoho podobného od EuroNCAP dočkáme, predsa len svetlá sú zásadným prvkom aktívnej bezpečnosti.


Zdroj: IIHS