Komu by sa nepáčilo mať v garáži Lanciu Stratos, Audi Sport Quattro S1 alebo Peugeot 205 Turbo 16?
Lancia Stratos HF Stradale
Keď sa v roku 1972 prvýkrát objavila na scéne, viacerým išli vypadnúť oči z jamiek a to nielen vďaka dizajnu od Bertoneho, ale aj vďaka rozmerom karosérie. Každý Stratos mal pod kapotou motor z Ferrari. Líšil sa výkonom. V špeciáli atakoval hranicu 280 koní, civilná verzia nemala ani 200. No začiatkom 70. rokov to bola pecka, autá vtedy sotva prekračovali 100 k. Výrobu typu Stratos ukončili v roku 1978.
Lancia 037 Stradale
Dvojmiestne coupe Lancia Rally 037 s plastovou karosériou navrhnutou Pininfarinom poháňal kompresorom prepĺňaný šestnásťventilový štvorvalec. V roku 1983 s ním Lancia vyhrala v ťažkom súboji s nemeckými "štvorkolkami" majstrovstiev sveta v rallye. Rally 037 sa stal posledným autom, ktoré vyhrávalo súťaže len s pohonom jednej nápravy.
Lancia Delta S4
Na prelome r1985-1986 Lancia vytvorila 200 kusov civilnej verzie Delta S4 známej ako Stradale práve z dôvodov homologizácie pre skupinu B. Tento kúsok už pri predaji bol 5-násobne drahší od „obyčajnej“ HF Turbo. Pod kapotu umiestnili motor s objemom 1,8 litra, ktorý vďaka dvojitému prepĺňaniu a dvom intercoolerom dosahoval výkon 250 koní pri 6750 ot. S4 už bola štvorkolka, na predok posielala mechanika 30 %, na zadok 70 %. Čo sa týka dynamických hodnôt, na dnešnú dobu si poviete nič moc. Maximálka 225 km/h a zrýchlenie cca 6 sekúnd. No pred 30 rokmi to bolo auto ako z iného sveta. Aspoň dobre vidíme, ako sa dynamika áut za tú dobu zlepšila.
Ford RS200
Ford RS200 predstavili v roku 1984 na autosalóne v Turíne. Motor umiestnili pred zadnú nápravu a bol prepĺňaný turbom. Pre lepšie rozloženie hmotnosti prevodovku umiestnili dopredu, čiže stredom auta prechádzali 2 kardane. Civilná verzia mala objem 1,8 litra a výkon 175 kW, čiže necelých 240 koní. Výrobu ukončili v roku 1986. Tieto stroje boli v hojnom počte využívané na rally cross. V aukcii budú na predaj 2 kusy.
Audi Sport Quattro S1
4 kruhy prišli pre homologizáciu s 214 sériovými kusmi. Dlhé roky sa auto označovalo ako najdrahšie predávané Audi vôbec. Pod kapotou mala homologizačná verzia radový päťvalec s objemom 2,1 litra prepĺňaný turbom, ktoré tlačilo 1,2 baru. Silu z motora na všetky štyri kolesá prenášala 5-stupňová manuálna prevodovka.
Peugeot 205 Turbo16
Za konkurenciou nezaostával ani Peugeot, práve naopak. Tiež museli postaviť 200-kusovú sériu pre civilné účely. Tá mala motor uložený v strede, s objemom 1,8 litra a maximálnym výkonom 200 koní. S bežnou 205kou to veľa spoločné nemalo, dalo by sa povedať, že zdieľali len základne kontúry karosérie.
Čo-to ste si o týchto skvostoch prečítali, čo-to pozreli vo videách. Na záver tu mám pripravenú rozsiahlu fotogalériu konkrétnych kúskov, ktoré budú v lete v aukcii. Sám som zvedavý, za aké astronomické sumy sa predajú.