Po päťke E39, ktorá priniesla M5 s vidlicovým osemvalcom, BMW v marci 2004 predstavilo v Ženeve koncept a o pár mesiacov neskôr, v rámci parížskeho autosalóna, aj produkčný model M5 E60. Pod kapotou mal niečo, čo môžeme bez zveličovania nazvať automobilovou nirvánou – atmosférický vidlicový desaťvalec.
Motor tejto koncepcie predávalo v sériových vozidlách historicky len minimum automobiliek (Audi, Lamborghini, Lexus, Porsche, Ford, Dodge a Chrysler) a v dnešnej dobe je v podstate nemysliteľné, aby ktosi podobný agregát opäť priniesol na trh.
Kto pozná S85B50, určite tiež vie, že má aj svoje chyby. Veľmi pekne ich zdokumentoval Eric z YouTube kanálu „I Do Cars“, ktorý tento motor rozobral a detailne popísal. Ako je vidieť z jeho videa, ktoré nájdete tiež v tomto článku, jeho konkrétna V10 nebola veľmi udržiavaná, o čom svedčí aj stav jednotlivých súčiastok.
Treba meniť ojničné ložiská
Najčastejším problémom sú ojničné ložiská, ktoré odborníci odporúčajú vymeniť každých 100 tisíc kilometrov. Aj na tomto konkrétnom kuse už boli na vyhodenie a vďaka tomu, že ich predchádzajúci majiteľ ignoroval, odniesol si to i kľukový hriadeľ.
Asi by sme mohli ešte dodať, že samotný motor produkuje 373 kW (507 koní) pri 7750 otáčkach za minútu, 520 Nm pri 6100 ot./min. a má kompresný pomer 12,0:1. Využíva nepriame vstrekovanie paliva, má škrtiacu klapku zvlášť pre každý valec, jednoradové reťazové rozvody a variabilné časovanie ventilov Vanos. Špecialitou sú štyri olejové čerpadlá, pričom dve sú v hlavách valcov a pri preťažení viac ako 0,8 G začnú prečerpávať olej zhora naspäť do olejovej vane. Ako je vidieť, ide o poriadne komplikovaný kus techniky, ale pri častej výmene oleja a ak nezanedbáte ojničné ložiská, vie byť tento desaťvalec spoľahlivý a svojim majiteľom poskytnúť hromadu zábavy a radosti.
Zdroj: bmwblog