Prechod od áut so spaľovacími motormi k elektromobilom so sebou nesie oveľa viac logistických a výrobných opatrení, než by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Od starostí s preškolením zamestnancov, ich nadbytkom, zabezpečením nových dodávateľov, prispôsobenie sa novým výrobným procesom, až po to, či bude všetkého dostatok. A práve tu cíti koncern Volkswagen budúci problém. Ako vyhlásil jeho finančný riaditeľ, najväčším problémom celej európskej elektromobility bude nedostatok batérií pre nové elektromobily.
Bude to náročné, ale zvládneme to
„Je to náročný cieľ, ale rozhodne nie nesplniteľný,“ komentuje prechod na kompletnú elektromobilitu finančný riaditeľ VW, Arno Antlitz. „Najnáročnejšou úlohou nebude navyšovanie počtu vyrobených elektromobilov, ale rozbeh celého dodávateľského reťazca nových batérií,“ dodal Antlitz. Pripomenul, že aj keď automobilky plánujú s veľkým predstihom a zabezpečujú si potrebné kvóty od dodávateľov, ani to nie je záruka, že tu bude k dispozícii dosť surovín a výrobných technológií na výrobu tak veľkého množstva elektrických áut. Nedostatok kľúčových surovín môže v budúcnosti nekontrolovane predražiť výrobu, koncové ceny elektromobilov a tým aj zisky a konkurencieschopnosť automobiliek. Myslieť si, že je na svete dostatok surovín na výrobu batérií pre celý svet, je nanajvýš naivné. Pridáva sa aj Carlos Tavares, šéf koncernu Stellantis, ktorý predpovedá obrovský nedostatok batérií a z neho vyplývajúcu krízu už okolo rokov 2024 – 2025. Aká bude v tejto oblasti situácia v roku 2035, to momentálne naozaj nikto netuší.
zdroj: Reuters