Jano_1987
29.01.24 21:19
J
@MaroS TOPSPEED.skMaroš, tie farbičky po cestách sa naťahujú aj v iných mestách. Nie všade sa dá postaviť oddelená cyklotrasa. Mestá nie sú nafukovacie. Pamätám si, keď som bol v Londýne v 2008, 2012 a 2022. Z niektorých kedysi 4 prúdoviek je 2x auto + 2x bus, alebo dokonca 2x bus a 2x cyklo, z veľa úzkych ulíc je vjazd povolený len MHD a cyklo. Tak isto, na veľa cestách tam pribudol cyklopruh, lebo sa tam fyzicky zmestil. Bol som v 2012 na prednáške o cyklodoprave v Londýne a tam napríklad zaviedli, že šírka pruhu pre auto je max 2,75 a cyklopruhy vedľa majú meter. A vedenie mesta si za tým stálo, 2,75m je kvôli MHDm navyše užšie pruhy podvedome nútia ísť šoférov pomalšie a je to vedecky dokázané. 1,0m pruh pre cyklistov je dostatočný, aby sa tam cyklista zmestil a kto to nezvláda, môže si nájsť pohodlnejšiu, ale zvyčajne dlhšiu trasu, alebo nech sa naučí bicyklovať. Ďalšia vec, čo sa bežne používa, tak chýba stredové značenie na ceste, je len pred križovatkou. Dôvod je jednoduchý, chýbajúca stredová čiara ak ide auto oproti evokuje, že autá idú v jednom pruhu, preto šofér podvedome ide pomalšie a dáva väčší pozor. Je to vedecky dokázané. Teda niečo také sa dá nájsť aj v BA, kde proste sa vedľa seba zmestí na cestu cyklopruh a a pruh pre autá. Napríklad BUS pruhy na Gagarinke v BA znamenali, že meškania MHD a SAD na tom úseku sa znížili o 30-40 minút v dopravnej špičke.
Tak ako všetko, dá sa to robiť rozumne a dá sa to robiť aj ako idiot. Ale len idiot hádže všetko do koša, že fuj.
Som aj šofér, aj cyklista. Som aj na asi najväčšom fóre na pre cyklistov na Slovensku a pravidelne si čítam aj stránku Cyklokoalície, hlavne komentáre. Vieš, čo majú spoločné cyklisti a vodiči vo väčšine prípadov? Idú tvrdohlavo za svojím a odmietajú akékoľvek kompromisy. Mám pokrk výhovoriek, ako mamička musí svoje 15 ročné decko roznášať po celej BA, lebo je zrejme neschopné použiť MHD, lebo netrafí do školy, na tréning/krúžok atď. Alebo rodičia majú 2 deti, každé dieťa chodí na obyčajnú základku. Rodičia sú z Petržalky, ale jedno dieťa chodí do Ruživova, ďalšie do Dúbravky, pritom ZŠ majú 5 minút pešo od domu. Bývam pri Slnečniciach, ráno medzi 7:30-8:00 sa nedá pohnúť okolo ZŠ Turnianska, lebo všetko je upchaté autami rodičov, ktorý zastavia a musia odprevadiť svoje dieťa do školy, a áno, aj 9. ročník. Pritom okrem 3 ľudí, všetci bývajú do 10 minúť pešo od školy. Tak isto ma nasierajú aj cyklisti, ktorý sa tvária, že 1,25m široký pruh pre cyklistov im nestačí na ceste, lebo je to nebezpečné, ale potom ho vidíš narvať sa vedľa auto a obrubník, kde je tak 60cm priestoru a nezmenenou rýchlosťou si páliť vedľa stojacej kolóny. Alebo on tade jazdiť nebude, lebo nemôžu ísť dvaja vedľa seba a kecať. Alebo má paralelnú cyklotrasu, ale nejde po nej, lebo sú tam pomalší ako on a nebodaj by musel na 1 sekundu spomaliť. Alebo jazdí rýchlejšie ako 25km/h (návrhová rýchlosť cyklotrás) a preto tam nemôže jazdiť. Návrhová rýchlosť neznamená, že sa po tej komunikácií nedá jazdiť rýchlejšie. Sitina má návrhovú rýchlosť 80km/h, ale nie je problém tam jazdiť 190km/h. s F1 tade šli myslím 320km/h. Polovica diaľnic má návrhovú rýchlosť 110km/h, napriek tomu neprejde týždeň aby polícia nedala fotky, ako si tam futaší niekto 200+km/h, to isté aj na okreskách. Alebo chceš niečo ďalšie k autám? Každý potrebuje minimálne Superb combi, 5m dlhú a 2m širokú kravu v ktorej sa vozí 95% času sám, alebo vo dvojici. Najlepšie rodinné auto je Q7/8, Range Rover, XC90 a podobne. 160cm vysoký a 57kg čávo mi vysvetľoval, ako sa on chudák nezmestí do Octavie 3, ako je mu malá. Ja si sám za seba zo 185cm a 100kg sadnem do Saxa, či Peugeota 208 GTI. Kamoš má 9 rokov Suberb 2 Combi, a ten blbý kufor, ktorý tak nutne potreboval naplnil len pri 2 jazdách, inak zíva prázdnotou. Lebo však čo keby náhodou niekoho sťahoval, alebo išiel na nákup. A takých ľudí sú desaťtisíce.
Odpovedať