"Po dôležitých rokovaniach sme pre Vajanského nábrežie našli riešenie, ktorým vyhovieme požiadavkám ministerstva dopravy, s ktorým súhlasí Krajský dopravný inšpektorát a zároveň spĺňa predstavu mesta. Zlepšíme situáciu tak pre vodičov, ako aj pre tých, ktorí cez Vajanského jazdia na bicykli," uviedol Vallo.
Mesto Bratislava plánuje odstrániť masívne betónové obrubníky
Tie oddeľujú cestu od cyklotrasy na Vajanského nábreží a ktoré motoristom spôsobovali problémy najmä v krízových situáciách. „Keďže na tomto úseku denne jazdia tisíce cyklistov, vrátane rodín s deťmi, nemôžeme ich nechať bez primeranej ochrany. Namiesto betónových zábran osadíme nové, bezpečnejšie a estetickejšie oddeľovače. Budú dostatočne vysoké na ochranu cyklotrasy, no vďaka skosenej hrane na strane cyklistov budú pre nich bezpečnejšie. Použitý materiál z recyklovaného plastu je mäkší, šetrnejší k autám a zároveň obsahuje reflexné prvky pre lepšiu viditeľnosť,“ vysvetlil primátor Matúš Vallo.
Pre porovnanie, návrh nového riešenia cyklotrasy na Vajanského nábreží s plastovými zábranami nepochybne prinesie obom stranám zlepšenie, no zďaleka nerieši všetky nedostatky cyklotrasy na oboch stranách ulice v celej jej dĺžke.
Cyklotrasa bude po novom užšia tam, kde bola najširšia
Nové oddeľovače budú umiestnené o desiatky centimetrov hlbšie do cyklotrasy, a to v jej najširších úsekoch. Podľa magistrátu sa tým zabezpečí väčší komfort pre vodičov, pričom cyklotrasa zostane dostatočne široká na pohodlnú jazdu cyklistov vedľa seba aj na bezpečné obiehanie. Súčasťou projektu bude aj úprava vodorovného značenia tak, aby nevznikali pochybnosti o jeho správnosti.
„Veríme, že toto riešenie predstavuje najlepší možný kompromis, ktorý pomôže ukončiť dlhú a často búrlivú diskusiu o tejto dôležitej zmene. Dáta z posledného roka a pol jasne ukazujú, že Vajanského nábrežie patrí medzi najvyťaženejšie cyklotrasy v Bratislave, pričom v teplejších mesiacoch tu evidujeme viac ako 40-tisíc cykloprejazdov mesačne a tisícky aj počas zimných mesiacov,“ uviedol primátor Matúš Vallo. Zároveň zdôraznil, že po optimalizácii riadenia križovatky na Šafárikovom námestí sa stabilizovala aj situácia pre motorové vozidlá a jazdné časy sa zásadne nezhoršili v porovnaní s obdobím pred zavedením cyklopruhu.
„Najdôležitejšie je, že sa podarilo dosiahnuť cieľ, o ktorý sa mesto, mestská časť a obyvatelia usilovali už roky – ešte predtým, než som sa stal primátorom. Štvorprúdová tranzitná cesta v srdci Bratislavy už viac neoddeľuje Dunaj od historického centra, čo bol dlhodobý zámer. Obzvlášť, keď len 900 metrov ďalej vznikol cestný obchvat s ešte väčším počtom pruhov, určený práve na tento účel. Odstránenie betónových obrubníkov, inštalácia nových plastových oddeľovačov a úprava značenia by mali byť, v závislosti od dodacích lehôt, dokončené do začiatku leta,“ uzavrel primátor Matúš Vallo.