J
67.00
Pár vecných poznámok k danej situácii:
1/ podľa stále platnej slovenskej legislatívy, tým že na nábreží nie sú umiestnené značky, konkrétne č. 221 Cyklistická komunikácia, tak cyklista nie je povinný využiť danú cyklotrasu a môže si veselo jazdiť po ceste a nikto mu nič nemôže. Cyklokoalícia aj mesto sa odvolávajú na nový TP 117, ktorý len veľmi vágne napísané:
2.3.2 Zásada nevyhnutnosti
Dopravné značky a dopravné zariadenia sa smú používať len v takom rozsahu a takým
spôsobom, ako to nevyhnutne vyžaduje bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky.30
Táto zásada vyplýva z platnej národnej legislatívy a z medzinárodných zmlúv, ktorými je
Slovenská republika viazaná, pričom z nej tiež vyplývajú všetky ostatné základné zásady.
Úprava cestnej premávky sa prednostne vykonáva prostredníctvom všeobecných pravidiel
vyplývajúcich zo [Z5] a miestna úprava dopravnými značkami a dopravnými zariadeniami podľa [Z19]
sa vykonáva len v miere, ktorá je nevyhnutná pre bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky.
Nadmerné a neodôvodnené používanie dopravných značiek a dopravných zariadení má
v konečnom dôsledku negatívny vplyv najmä na bezpečnosť cestnej premávky, nakoľko účastníci
cestnej premávky nie sú schopní venovať dostatok pozornosti príliš veľkému počtu značiek,31 čím sa
zvyšuje riziko prehliadnutia značiek nevyhnutných pre bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky.
S ohľadom na definíciu bezpečnosti cestnej premávky („neohroziť“) a jej plynulosti
(„neobmedziť viac ako je nevyhnutné“) sa uvedené ustanovenie aplikuje nasledovne:
- to znamená, že ak sa rozhodnem, že značku netreba, nemusím ju tam dať. Argument je jednoduchý, je tam predsa vedľa cyklotrasa a žiaden normálny smrteľník predsa nebude jazdiť po ceste, ale vedľa po cyklotrase. Čo je blbosť a všetci to vedia.
2/ TP 73 6102 - to je technický predpis na navrhovanie komunikácií hovorí jasne: pruh pre motorové vozidlá, pokiaľ tam tam jazdia autobusy, či nákladné autá musí mať minimálnu šírku v meste 3,0m. Pokiaľ je v meste pruh ohraničený napríklad obrubníkom, je potrebné na tej strane mať 0,5m bezpečnostný odstup od obrubníka. V mestách bola zrušená povinnosť kresliť vodorovné pruhy ohraničujúce hranicu pruhu, predtým to bolo tak, že od obrubníka bolo 0,25m voľného priestoru, potom vodiaci prúžok (tá biela čiara) o šírke 0,25m a až potom začínala samotný pruh. Teda napríklad v mieste zastávky Most SNP pre električky, tak smer Šafárikovo námestie, tak je tam len 3,25m (aspoň čo som zachytil čo to niekto meral), pritom svetlá šírka tam má byť 4m medzi obrubníkom pri električkovej zastávke a tým turbo ochranným obrubníkom chrániacim cyklistov. Výhovorka magistrátu a Cyklokoalície, ktorý zmizla záhadne z internetu bola tá, že 3,0m pruh tam netreba, stačí 2,5m šírka pruhu, lebo však autobusy idú na zastávku a nákladné vozidlá tade nemajú čo jazdiť (samozrejme, smetiari asi majú jazdiť osobákmi, či zásobovania, ale aj vozidlá do SNG, SND atď asi tam jazdiť tiež nepotrebujú), teda je to v poriadku. V poriadku to nieje, lebo aj keby sme sa tvárili, že OK, berieme ten argument, chýba tam stále 0,25m svetlej šírky. To isté vedenie mesta, ktoré sa teraz tvári, že 0,25m niečo užšie ako podľa normy má byť je v poriadku, odmietlo prevzdiať do svojej správy pár novovybudovaných ciest v BA, lebo pri kontrole sa zistilo, že cesta je o 4cm užšia, ako hovorí technická norma. Tak bolo treba prerábať. Mesto samotné vie, že nedodržalo technice normy pre minimálne šírky pruhov a teraz sa hrá na chrumkavých, že ide dopriať viac priestoru motoristom, pritom by to len malo dať do stavu, v ktorom by to regulérne malo byť.
3/ podľa TP085 - Navrhovanie cyklistickej infraštruktúry, tak minimálna šírka cyklotrasy je tvorená bezpečnostným priestorom od obrubníka 0,125-0,25m, potom je samotný jazdný priestor pre cyklistu 1m a znova 0,125-0,25m bezpečnostný priestor, teda minimálne má byť celá svetlá šírka 1,25m, odporúčaná je 1,5m. Takže v momente, keď sa rozhodnem oddeliť cyklotrasu od cesty napríklad tými obrubníkmi, tak musím dodržať 0,5m bezpečnostný odstup na strane áut a 0,125-0,25m odstup na strane cyklistov. Predmetné obrubníky v žiadnom prípade nesmú tvoriť hranicu pruhu pre vozidlá/cyklistov.
To sú nejaké hlavné výčitky, čo sa týka technického prevedenia podľa noriem.
Osobný názor:
1/ mesto minulo cez 800 tisíc € na tento paškvil, ktorý pri tom, ako vyzerá sa dal spraviť za cca 100 tisíc € s tým, že cyklisti by dostali nový asflat, bolo by tam vodorovné značenie ako teraz a tie plastové obrubníky, čo tam idú osádzať teraz.
2/ je zaujímavé, že Londýn a iných XY veľkých miest si vystačí nakreslenými cyklotrasami na ceste, kde sú dodržané šírkové pomery, ako majú mať. Teda od obrubníka 1,25m šírka cyklotrasy, 2x3m šírka pruhu pre vozidlá a 1,25m šírka cyklotrasy v protismere. A sme na 8,5m svetlej šírke cesty od obrubníka po obrubník. Ale z nejakého dôvodu to nie je na Slovensku dosť.
3/ za 800 tisíc (reálne to bude viac, lebo ďalšie prerábky) to celé mohlo vyzerať úplne inak za predpokladu, že chceme tam mať len 1 pruh pre vozidlá v každom smere. To jesť zúženie celého priestoru na minimálnu potrebnú šírku pre pruh + bezpečné odstupy a dvihnúť samotnú cyklotrasu na úroveň chodníka. Tým by bolo zabezpečené bezpečné oddelenie cyklotrasy vozidiel a šírka pruhov pre cyklistov mohla byť konštatná a nemuselo dochádzať ku križovaniu autobusov a cyklistov v tom istom priestore (teda by zmizlo veľa potencionálne problematických miest) a mohol byť upravený a zjednotený priestor od budov stojacich pri ceste (hotely, galéria atď) až po zábradlie pri Dunaji. Celé sa to dalo realizovať niekde medzi 0,7-1,1 milión €, zaleží od toho, čo všetko by sa robilo. Celé to mohlo vyzerať na podobný štýl, ako tu v Trnave (a to nemusíme ísť ani nikam ďaleko, ak to zvládli tam, prečo nie aj v BA?) https://maps.app.goo.gl/ZZZtA2TskLLQbhp76 - neviem, prečo to tak zle dáva, nájdite si Bučiansku, či Piešťanskú ulicu v Trnave
4/ najprv sa Cyklokoalícia chválila, že projekt+samotná výstavba daného diela zabrala 3 mesiace. Po kritike, že to je fušerina, tak zrazu sa to pripravovalo rok a po novom, už o tom všetci mlčia z mizli aj statusy a príspevky na túto tému. Tak či tak, za mňa to je strašná fušerina, ktorá stála obrovské peniaze a výsledok je taký, že by to aj študentovy vysokej školy vrátili na prerobenie, že čo to spáchal.
5/ Celkovo navrhovanie cyklistickej infraštruktúry na Slovensku je bieda. Vidno to hlavne na dielach, kde sa hrdo hlási Cyklokoalícia na spolupráci s mestom, kde ak to výrazne znepríjemný život vodičom aj keď to je nezmyselná kravina, tak je to v poriadku. Pritom v zahraničí, ak začneme Holadnskom, či Nemecko, Anglicko atď by tie grcy, čo navrhujú hodili do smetí, že či im nehrabe a tu sa Cyklokoalícia oháňa tým, že podľa zahraničných vzorov. Prd makový. Len niekto dúfa, že ľudia nejazdia do zahraničia a nevidia, ako môže vyzerať taká infraštruktúra a ak povieme, že je to podľa holadnského vzoru, tak tomu niekto uverí.
Jazdím na: MG MGF 1.8 MPI
Odpovedať