Čo to bude znamenať, asi nemusíme zvlášť zdôrazňovať. Strata prestíže je tým najmenším problémom. Hrozí nezamestnanosť a zároveň rozvrat najdôležitejšieho priemyselného odvetvia starého kontinentu.
Aktuálnu situáciu si určite uvedomuje viacero šéfov automobiliek, generálny riaditeľ Stellantisu je však jedným z tých, ktorý sa nebojí veci pomenovať pravým menom a upozorniť na riziká i problémy, do ktorých sa Európa dostáva.
Skutočné zmeny nás ešte len čakajú
„Toto je transformácia,“ povedal lakonicky pri prednáške v rámci hodnotenia vyhliadok, podľa ktorých sa časť výroby automobilov bude musieť presunúť mimo Európsku úniu. Zároveň tvrdí, že to, čo momentálne vidíme, je asi len jedno percento zmien, ktoré nás čakajú. Masívnejší prevrat náš zatiaľ iba čaká.
Najhoršie sú na tom podľa Tavaresa momentálne výrobcovia lacnejších elektromobilov, ktorý sú schopní stále menej odolávať tlaku dotovaných čínskych koncernov. „Od Číňanov je to výzva,“ pripomína šéf Stellantisu a naznačuje, že nádej na záchranu produkcie európskych značiek na domácej pôde je veľmi malá.
„Výrobné náklady v Európe musia v najbližších piatich rokoch klesnúť o 40 percent, inak sa európske firmy len ťažko vyhnú presunu liniek,“ konštatuje Tavares. Že nejde o výmysel, už dokazuje napríklad Volkswagen i BMW. Nemci spustia výrobu Cupry Tavascan i nového elektrického Mini Cooper E v Číne a na starý kontinent ich budú dovážať. A to je zatiaľ spomínané jedno percento!
Carlos Tavares zdôrazňuje, Stellantis nespochybňuje cestu k elektrickej mobilite. „Sme pripravení,“ tvrdí. Len v priebehu tohto roka má nadnárodný koncern elektrifikovať až 50 percent modelového portfólia a do roku 2038 má byť celý konglomerát uhlíkovo neutrálny. Pôvodom portugalskému manažérovi sa ale nepáči, ako sú európski politici ovplyvňovaní aktivizmom. „Pravdou je, že boj o budúcu podobu áut nie je o čistých vozidlách, ale o určitom type životného štýlu. Niektorí vás chcú skrátka prinútiť, aby ste si vybrali konkrétny typ mobility. V demokratických štátoch by ale nemali o politickom kurze rozhodovať kampane a sociálne siete, ale volené parlamenty,“ upozorňuje Tavares na nebezpečenstvá aktivizmu. Väčšina ľudí pritom nechce, aby im niekto prikazoval, akým autom majú ísť počas víkendu na výlet.
zdroj: Automobilwoche