V skratke... nie je to príjemné čítanie. Bloomberg pri príprave reportáže oslovil mnohých slovenských výrobcov komponentov pre automobilky a tí sa netaja, že sa „situácia na trhu dramaticky mení“. Vývojové oddelenia našich firiem pracujú na plné obrátky, aby si u veľkých koncernov udržali zákazky, ale priznávajú, že nemajú žiadne záruky, že si udržia aj všetkých súčasných zamestnancov.
Agentúra Bloomberg sa v texte odvoláva okrem iného aj na najnovšiu štúdiu think-tanku Globsec, ktorý hovorí, že pri najhoršom možnom scenári príde na Slovensku o prácu až 85 tisíc ľudí, teda až 4,5 % všetkých zamestnancov.
Prechod na elektrickú mobilitu sa rozbieha, ale to nestačí
Slovensko spolu so susedným Českom pochopiteľne majú dôvod na hrdosť, že patria k bezkonkurenčne najväčším výrobcom áut na svete v prepočte na obyvateľov. Aj preto nás Bloomberg nazýva „európskym Detroitom“. Takto zameraný priemysel má však v sebe obrovské riziko.
Agentúra upozorňuje, že VW začne na Slovensku vyrábať elektromobily už „po roku 2025“, ďalšiu továreň na batériové autá postaví Volvo pri Košiciach a čínsky Gotion High-Tech chystá giga-továreň na akumulátory pri Šuranoch. Takže transformácia smerom k elektrickej mobilite u nás zjavne začala a investície k nám tečú. Lenže...
Bloomberg sa veľmi správne pýta, čo sa stane s rozsiahlou sieťou dodávateľov, ktorí vybudovali svoje firmy okolo produkcie súčasných áut so spaľovacími motormi a ktorí zároveň tvoria chrbticu priemyslu a udržujú ekonomiku v chode?
Ten stúpajúci tlak vzniká z jednoduchých počtov. Kým pohonné ústrojenstvo vozidla s klasickým agregátom má zhruba 200 pohyblivých súčiastok, v prípade elektromobilov je to asi len desatina. Batériové autá nepotrebujú piesty, ojnice, vstrekovače, výfukové systémy... tie doteraz vyrábali aj slovenské firmy, lenže s prechodom na elektrickú mobilitu táto potreba skončí a s nimi i práca pre Slovákov a Čechov.
Na automotive je závislých 260 tisíc zamestnancov a ich rodiny
Článok pripomína, že v Bratislave sa práve rozbehla produkcia nového Superbu i Passatu so spaľovacími motormi, čím naznačuje, že napríklad slovenská pobočka VW neprestane odoberať súčiastky do motorov a prevodoviek z jedného dňa na druhý, ale podľa všetkého by to mohli byť posledné koncernové autá s týmto typom pohonu z linky z Devínskej Novej Vsi. Takže, čo bude potom?
Len pre ilustráciu, Bloomberg upozorňuje, že štyri „slovenské“ automobilky momentálne dávajú prácu 260 000 zamestnancom a pracuje pre ne až 350 lokálnych dodávateľov. Vďaka tomu si táto masa firiem a ľudí pripisuje až polovicu produkcie nášho priemyslu. Povedať, že výpadok zabolí, ani zďaleka nevystihuje, čo sa môže stať.
A boja sa i zástupcovia samospráv. Bloomberg cituje starostu Dolného Kubína, Jána Prílepka, kde okrem iného pôsobí i spoločnosť Miba, dodávajúca komponenty pre spaľovacie motory VW či Stellantisu. „Z rozhovorov s dodávateľmi viem, že sú pripravení prispôsobiť sa, aby ale zvládli transformáciu, sú stále závislí na svojich zákazníkoch,“ hovorí Ján Prílepok a dodáva: „Vnímame to ako vážnu hrozbu. Napadajú mi paralely s firmou Nokia a jej mobilmi.“
A podobne to komentuje tiež Alexander Matušek, prezident Združenia automobilového priemyslu SR a viceprezident Asociácie pre priemysel a dopravu. „Ak túto transformáciu nezvládneme, budeme mať problém so zamestnanosťou.“
zdroj: Bloomberg