Má dĺžku 1372 mm. Nie, to nie je preklep. Skutočne nemá ani 1,4 metra. Je široké 1040 mm, vysoké 1200 mm, kedysi vážil len 59 kilogramov a od roku 1962, keď bol Peel P50 predstavený, stále drží titul najmenšieho sériového osobného auta na svete.

Jeho uvedenie na trh bolo v inzerátoch sprevádzané slovami, že „je schopné odviezť jedného dospelého a nákupnú tašku“. A to isté stále dokáže aj po šesťdesiatich rokoch, pretože jeho kusová výroba stále pokračuje.

Samozrejme jeho právny status je kvôli súčasným bezpečnostným predpisom trochu komplikovanejší. V niektorých štátoch je homologovaný ako trojkolka s hmotnosťou do 410 kg, vo Fínsku je klasifikovaný ako moped, Holandsko ho v rámci európskych predpisov radí medzi štvorkolky a je zaujímavé, že dostalo povolenie jazdiť aj na cestách v Spojených štátoch, ktoré sú na podobné miniatúrne a vo svojej podstate nebezpečné výstrelky pomerne prísne.

Peel má výhodu v tom, že ide o produkt vyvinutý a vyrobený na počiatku šesťdesiatych rokov minulého storočia a dnes ide o individuálne stavby. Keď bol nový, mal sa stať dopravným prostriedkom, ktorý bol akýmsi ekvivalentom dáždnika na kolieskach. Boli ste v suchu a išlo to dopredu...

Existuje i kabriolet! Teda Spyder

Dnes vyrábaný model P50 sa v porovnaní s originálom vizuálne a rozmermi prakticky nezmenil, pochopiteľne ale má aspoň o niečo modernejšiu techniku. Riadenie je hrebeňové, brzdy pôsobia na všetky kolesá, nechýba ručná brzda alebo predné nezávislé zavesenie kolies na jednoduchých lichobežníkových ramenách.

Karoséria je vyrobená z laminátu a novinkou je možnosť objednať si dokonca i kabriolet s oficiálnym označením P50 Spyder. Pokiaľ ide o pohon, môžete si vybrať jeden z dvoch dostupných elektromotorov alebo benzínový dvojtakt zo skútra.

Základný model E.50 má elektrickú jednotku s výkonom 2,7 koňa, celkom slušný krútiaci moment 68 newtonmetrov a dokáže sa rozbehnúť na 50 kilometrov za hodinu. Veľkosť lítiovo-iónovej baterky nepoznáme, Peel ale tvrdí, že ustálenou štyridsiatkou mikroauto zvládne neuveriteľných 400 kilometrov.

O niečo lepšiu dynamiku ponúka dvojtaktný jednovalec G.50 s objemom 49 centimetrov kubických. Má 4,2 koňa, 5 Nm, má priemernú spotrebu 2,8 litra mixu na 100 kilometrov a s plným plynom zvládne 59 kilometrov za hodinu. Odvážili by ste sa to skúsiť? Potom vám prezradíme, že ani to nie je nič v porovnaní so silnejšou batériovou verziou.

E.50 Turbo má „až“ 7,8 koňa, 77 Nm, rovnaký akčný rádius ako slabšie elektro, a ak sa odvážite, tento nákupný košík alebo teda dáždnik na kolieskach sa rozbehne až na 80 kilometrov za hodinu.

Ak ste sa práve rozhodli, že ste našli svoje ideálne auto do mesta, mali by sme vás upozorniť, že jeho ceny nie sú úplne ľudové. Ak by ste za Peel chceli zaplatiť čo najmenej, môžete si ho objednať ako skladačku za 9295 libier, v prepočte 11 tisíc eur, ktoré dáte za základný elektromobil E.50. Za hotové zostavené auto vám výrobca naúčtuje 15 150 eur.

Benzínový model stojí 12 700 eur „ako Lego“, poskladaný 17 600 eur, silnejšie elektro potom 14 800, respektíve 20 120 eur. Kabriolety sú ešte o niečo drahšie, za tie dáte od 16 300 do neskutočných 23 700 eur. A to počítajte s tým, že ak si vážne objednáte skladačku, podľa Peelu budete potrebovať na zostavenie auta minimálne 50 hodín.

Tým sa atraktivita tohto autíčka trochu degraduje, nič to ale nemení na tom, že ide stále o jednu z najroztomilejších podivností s povolením na bežné cesty.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 5 obrázkov
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 10 obrázkov
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

zdroj: P50cars