Protiprávne verejné obstarávanie a konflikt záujmov
Okrem nejasností okolo nevymeraných pokút sú podozrivé aj okolnosti, ako Národná diaľničná spoločnosť plánovala zadať zákazky na tejto stavbe. Podľa odborníkov na verejné obstarávanie to nemuselo byť v súlade so zákonom. V prípade jednej spoločnosti dokonca mohlo dôjsť ku konfliktu záujmov vysokého funkcionára diaľničiarov. Podozrenia sa množia, ale minister dopravy Arpád Érsek, pod ktorého diaľničiari spadajú, ich nekomentuje. Odvolal sa na pokyny vyšetrovateľov, ktorí ho požiadali o mlčanlivosť. Vo vedení NDS zatiaľ neurobil žiadne zmeny, takže manažment má zrejme stále Érsekovu dôveru.
Nekonečná stavba
Tunel Višňové má byť kľúčovým diaľničným úsekom pri Žiline, ktorého výstavba sa zastavila. Vlani z neho odišli pôvodní stavbári – firma Dúha a jej taliansky partner po spore o požadovaný doplatok za stavbu. NDS pri odchode zo stavby mala podľa vyšetrovania sľúbiť, že si už nebude pýtať žiadne pokuty. Na tie mali diaľničiari opakovane nárok v rokoch 2017 a 2018, keďže stavbári nestihli zmluvne stanovené termíny. Dokopy išlo o pokuty za vyše 12 miliónov eur, ktoré mohli byť príjmom diaľničiarov, respektíve štátu. Pre porovnanie, šéf parlamentu a strany SNS Andrej Danko odhadoval opravu veľkej časti bratislavských internátov na 10 miliónov eur.
Fakt, že diaľničiari nechceli od stavbárov pokuty, teraz vyšetrujú elitní vyšetrovatelia ako podozrenie z obzvlášť závažného trestného činu. V polovici decembra 2019 preto urobili aj rozsiahle policajné razie. Kukláči zasahovali na viacerých miestach republiky, medzi inými aj v centrále diaľničiarov a firmy Dúha. Zatiaľ ale nebola obvinená žiadna konkrétna osoba.
„Vo veci je vedené trestné stíhanie pre viaceré trestné činy, aj pre obzvlášť závažný zločin porušovania povinností pri správe cudzieho majetku. Obvinená nie je žiadna osoba,“ uviedla Jana Tökölyová, hovorkyňa Úradu špeciálnej prokuratúry. Na ďalšie otázky, čo bolo podnetom na stíhanie, či iný prípad, podnet alebo vlastná iniciatíva, dodala, že trestné stíhanie je zatiaľ v počiatočnom štádiu, preto neposkytnú žiadne ďalšie informácie.
Okrem toho špeciálna prokuratúra spolu s NAKA riešia podvod, ku ktorému malo dôjsť dlhodobým nedodržiavaním kvality betónu, použitého pri takzvanom primárnom ostení. Ide o betón, ktorý sa použije v prvej fáze po vyrazení tunela, naň sa potom dávajú ďalšie, konečné vrstvy. Pričom pri odstraňovaní chýb prvotného betónu by sa museli porušiť aj tieto následné vrstvy. Štát týmto spôsobom mohol prísť o takmer sto miliónov eur.
Dúha s talianskym partnerom vyhrali súťaž na Višňové v roku 2014. Stavba mala podľa zmluvy vyjsť na niečo vyše 400 miliónov eur (bez DPH). Pre porovnanie, stavba nového Národného futbalového štadióna v hlavnom meste sa mala pohybovať okolo 75 miliónov eur. Minister dopravy Arpád Érsek (Most-Híd), ktorý zastrešuje aj diaľničiarov, k razii vtedy uviedol, že potvrdzuje, že rozhodnutie ministerstva zastaviť práce v tuneli bolo správne. Žiadne ďalšie zmeny neprijal.
Konflikt funkcionára NDS
Nadácia a Aktuality.sk zistili aj ďalšie skutočnosti, ktoré podporujú pochybnosti, koho cieľ vlastne funkcionári NDS pri tejto stavbe hájili. Vlani sa totiž na stavbe objavila firma GBM1. Polovicu firmy vlastní manželka vysokého funkcionára elitných daňových kriminalistov zo stredného Slovenska.
Druhú vlastní bývalý obchodný partner hlavného kontrolóra Višňového za NDS – Milana Čičku. Spolu s Čičkom si v minulosti založili a niekoľko rokov prevádzkovali inú spoločnú firmu. Čička z nej potom odišiel. GBM1 vznikla len nedávno, no posledné dva roky sa jej mimoriadne darí. Diaľničiari ju pritom nevybrali férovou súťažou, ale cez takzvaný prieskum trhu. Ide o menej transparentnú súťaž, kde si objednávateľ sám vyberie spomedzi ponúk firiem, ktoré sám do súťaže oslovil.
A veľmi transparentne sa NDS nesprávala ani pri aktuálnych otázkach na firmu GBM1. Prípadný konflikt záujmov odmietli diaľničiari komentovať, odkázali na prebiehajúce vyšetrovanie. Z rovnakého dôvodu NDS odmieta prezradiť, aké firmy v prieskume trhu oslovila.
Samotný Čička dlhodobo nezdvíha telefón a neodpovedal ani na otázky zaslané mailom. Zhovorčivejší bol jeho bývalý biznis partner Vladimír Beniač. Uviedol, že s Čičkom sa nerozišli v dobrom a Čička nemá vplyv na rozhodovanie o dodávkach od firmy GBM1.
Táto firma podľa pôvodných zámerov NDS, o ktorých majú autori textu informácie, však mohla realizovať dodávky až za 1,6 milióna eur. Pri takej sume mala zrejme prebehnúť riadna súťaž. Prieskum trhu, aký použila NDS, podľa dvoch od seba nezávislých odborníkov, ktorí si ale pre politické pozadie kauzy neželali byť menovaní, nebol dostatočný a správny postup.
Firma si ale nakoniec zrejme odnesie oveľa menší balík. Ako stručne naznačili diaľničiari, zmluvu s ňou ukončili ešte vlani. Dovtedajšie faktúry siahajú k štvrť miliónu eur. To však nie je jediný prípad, keď diaľničiari chceli na tuneli platiť miliónové sumy firme, ktorú nevybrali cez férovú riadnu súťaž, ale cez „zjednodušený“ prieskum trhu.
Zákazky v takejto hodnote by sa pritom mali podľa zákona o verejnom obstarávaní samostatne tendrovať. NDS chcela podľa dokladov, ktoré majú autori textu k dispozícii, na stavbu dostať aj inú firmu z Krompách. A to za štyri milióny eur, pričom podľa priloženej objednávky rozpis jej prác predstavoval 6 – slovom šesť – riadkov.
Na „špecifikáciu“ prác za viac ako 4 milióny diaľničiarom stačilo 45 slov. Len za „realizáciu odvodnenia v tuneli a odvodňovacej štôlni“ – bez ďalších podrobností – plánovali diaľničiari firme preplatiť na cent presne 2,5 milióna eur.
Aj túto firmu pritom vybrala NDS cez prieskum trhu. Zákazka sa ale nakoniec nerealizovala. „STI nemala dodávať žiadne služby. Zmluva nebola uzavretá, otázka je irelevantná,“ reagovala stroho NDS.
Pre opakované podozrenia z neefektívneho míňania peňazí na stavbe tunela Višňové zo strany Národnej diaľničnej spoločnosti chce Nadácia Zastavme korupciu iniciovať kontrolu zo strany Najvyššieho kontrolného úradu. Aktuality.sk už v súvislosti s niektorými dodávateľmi pre stavbu podali podnet na preverenie v protischránkovom registri.
Text vznikol v spolupráci Nadácie Zastavme korupciu a Aktuality.sk
Článok publikujeme v plnom rozsahu so zvolením nadácie.