Čo vysvetľuje náskok Toyoty pred Volkswagenom?

Toyota vyrába viac áut s menším počtom zamestnancov, pričom rozdiel v počte zamestnancov je kľúčový. Na konci roku 2023 zamestnával Volkswagen približne 650 000 ľudí. Toyota s polovičným počtom zamestnancov, okolo 270 000, predala v tom istom roku o dva milióny áut viac, konkrétne 11,2 milióna. Japonský výrobca je teda výrazne efektívnejší.

Tento úspech je výsledkom dlhodobej šetrnosti na strane Toyoty a tiež ponaučenia z finančnej krízy v roku 2008, keď spoločnosť prešla z rekordných ziskov do straty za jediný rok. Odvtedy sa Toyota zaviazala prispôsobiť svoju výrobu tak, aby dokázala byť zisková aj pri poklese trhu o 20 %.

Okrem toho, Toyota sa nespolieha len na Čínu. Volkswagen stavil veľa na čínsky trh, kde dosahoval až 40 % predajov, a to najmä v roku 2019. Toyota sa však vyhýba takej závislosti a zameriava sa na rovnomerné rozloženie tržieb po celom svete. V súčasnosti generuje v Číne menej ako 20 % svojich príjmov, zatiaľ čo v Severnej Amerike je to okolo 25 % a v Európe viac ako 10 %.

Dodávatelia automobiliek a hybridné autá

Toyota takisto udržuje lepšie vzťahy so svojimi dodávateľmi. Počas krízy spôsobenej nedostatkom čipov sa ukázala výhoda Toyoty v udržiavaní silných a stabilných vzťahov s dodávateľmi. Japonský výrobca dokázal vďaka týmto vzťahom včas zareagovať a zabezpečiť si potrebné komponenty, čo mu umožnilo pokračovať v ročnej výrobe viac ako 10 miliónov áut aj v čase, keď ostatní výrobcovia zápasili s výpadkami.

Toyota sa už dávno rozhodla budovať úzku spoluprácu so svojimi dodávateľmi, čo im dáva istotu aj v náročných situáciách, ako sú napríklad zemetrasenia, ktoré často zasahujú Japonsko. Toyota sa preto nesnaží len čo najviac vyžmýkať dodávateľov na maximum, ale je im vraj v prvom rade lojálnym partnerom a v prípade núdze ich podrží.

Japonská automobilka vsádza na hybridy, čo bolo tiež múdre rozhodnutie. Zatiaľ čo VW sa silno angažoval v oblasti elektromobilov, Toyota sa rozhodla pre širší prístup, pričom kladie veľký dôraz na hybridné autá. Táto stratégia, ktorá zahŕňa postupnú elektrifikáciu pohonov, sa ukázala ako úspešná, keďže mnohí zákazníci dnes uprednostňujú hybridy ako prechodnú technológiu pred plne elektrickými vozidlami.

Toyota, ktorá je svetovým lídrom v oblasti hybridov už takmer 30 rokov, profituje z tohto prechodného obdobia. Aj keď jej pomalší prechod k čisto elektrickým vozidlám predstavuje riziko, nateraz jej hrá súčasná situácia na trhu do karát.

Zdroj: Handesblatt