Červenú, oranžovú a zelenú samozrejme netreba nikomu predstavovať, no keď sa vás spýtame, aký význam by mala mať biela farba na semafore, väčšina ľudí by zrejme odpoveď netušila. Nie je to pritom vôbec komplikované. Biele svetlo má totiž vodičom signalizovať, že na križovatkách majú jednoducho nasledovať autonómne vozidlá. Dopravné simulácie ukázali, že týmto spôsobom sa dá významne zredukovať množstvo zápch aj spotreba paliva.
Takzvaná "biela" fáza križovatky je postavená na využívaní výpočtovej sily autonómnych áut. Keď by sa ku križovatke priblížilo dostatok autonómnych vozidiel, v danej chvíli sa aktivuje biele svetlo. Autonómne autá by mohli bezdrôtovo komunikovať tak medzi sebou, ako aj s centralizovaným riadiacim elementom (počítačom), ktorý koordinuje tú-ktorú križovatku.
Pre autonómne autá by bola biela signálom, že majú koordinovať svoj pohyb. Autá riadené vodičom tradičným spôsobom by následne jednoducho nasledovali vozidlá pred nimi. Keď zastaví autonómne auto pred vami, zastavíte aj vy. Ak prejde autonómne auto cez križovatku, prejdete po nej aj vy.
Otvorenou otázkou samozrejme zostáva, čo v prípade, ak sa pred vami žiadne autonómne nenachádza a samotní autori štúdie takisto priznávajú, že z nej nateraz do veľkej miery vynechali chodcov či cyklistov. Ide preto stále o prvotný model, ktorý zatiaľ nebol v praxi vyskúšaný.
Riešenie pre dopravné zápchy
Autonómne vozidlá by sa každopádne mohli stať príležitosťou, ako do veľkej miery vyriešiť problém s dopravnými zápchami. Čím viac bude takýchto automobilov, tým môže byť podľa amerických odborníkov cestná premávka plynulejšia. Výskumné počítačové simulácie ukázali, že zdržania vyvolané situáciou na cestách by sa vďaka novej farbe na semafore mohli znížiť o 40 až 99 percent.
Výskumníci predstavili model bielej farby na križovatke už v roku 2020. Pôvodne sa však počítalo s tým, že o plynulosť dopravy sa má starať centrálny počítač napojený na semafor, pričom v najnovšej štúdii sa vedci spoliehajú aj na to, že potrebný výpočtový výkon zabezpečia samotné "samojazdiace" autá.
"Biela fáza" sa má na križovatke spustiť vtedy, keď podiel autonómnych áut na nej presiahne 30 percent. Vedci teraz chcú celý systém otestovať v reálnej prevádzke. Ako jedna z možností sa spomína testovanie v prístavoch, kde je vysoký podiel úžitkových vozidiel, a teda spravidla aj vyššia miera akceptácie autonómnych vozidiel.
Zdroj: Futurezone.at