Koľkí ste ozaj prešli celú príručku k autu?
Prieskum, ktorý uskutočnila spoločnosť Leasing Options zistil, že jeden z piatich šoférov si nikdy neprečítal ani jednu stranu príručky. No len jeden zo štyroch vodičov preštudoval manuál kompletne. Skupina šoférov, ktorí patria do strednej kategórie a prečítali aspoň jednu stranu príručky, uviedla, že hľadali len konkrétne kapitoly, keď nastali problémy s vozidlom, alebo niečo nevedeli ovládať či nastaviť.
Dôvody, prečo respondenti neprečítali ani jednu stránku alebo len časť manuálu, spočívali najmä v tom, že v prípade problémov radšej použijú internetový vyhľadávač, ktorý je omnoho rýchlejší než prehľadávanie rozsiahleho manuálu, aj keď je dostupný v digitálnej verzii. Ďalším dôvodom bolo to, že veľká časť manuálu sa im zdá byť irelevantná.
Skúmali sa rôzne značky, modely a pohonné jednotky
Štúdia sa sústredila na preskúmanie príručiek 29 najväčších svetových výrobcov automobilov. Dáta zahrňovali 113 vozidiel so spaľovacím motorom, 69 hybridných áut a 58 elektromobilov.
Zistilo sa, že bežný manuál k vozidlu obsahuje v priemere 111 680 slov a jeho prečítanie zaberie 9 hodín a 18 minút. Pre porovnanie, je to o 37 minút kratšie než transatlantický let z Londýna na Miami! Ak budeme porovnávať “knihu” s knihou, prečítať priemerný automobilový manuál bude trvať dlhšie než napríklad dielo Pán prsteňov: Dve veže, a to až o 2 hodiny.
Rozdiel medzi manuálom spaľováku, hybridu a elektromobilu
Štúdia ukázala, že manuály hybridných vozidiel sú o niečo dlhšie v porovnaní s tými od áut so spaľovacím motorom či elektromobilmi. V priemere obsahuje manuál k hybridnému autu 113 737 slov a jeho prečítanie trvá 9 hodín a 28 minút, čím sa zaradil na posledné miesto v tomto porovnaní. Na druhom mieste sú manuály od spaľovacích áut, ktoré majú v priemere 113 191 slov, pričom ich prečítanie trvá len o tri minúty kratšie.
Najväčší rozdiel nastal pri manuáloch pre elektromobily – ich prečítanie trvá v priemere 8 hodín a 42 minút, pričom obsahujú v priemere 104 550 slov. Z tohto dôvodu sa umiestnili na prvej priečke. Aj keď to znie priaznivejšie, stále vám to zaberie viac času ako prečítať Hobita, ktorý sa dá zvládnuť za 7 hodín a 55 minút.
Najdlhší manuál má VW Touareg
Najdlhší manuál v celej štúdii mal Volkswagen Touareg, ktorý trvalo prečítať od začiatku do konca neuveriteľných 15 hodín a 56 minút. To je dokonca viac, než by ste potrebovali na prečítanie knihy Harry Potter a Ohnivá čaša. Zdá sa, že Volkswagen má záľubu v tvorbe obsiahlych manuálov, pretože medzi prvými desiatimi najdlhšími manuálmi sa nachádzajú aj modely ako T-Roc, Polo, ID.3 a ID.5. Každý z nich prekračuje hranicu 14 hodín na prečítanie. Na druhom mieste sa umiestnil Nissan Qashqai s manuálom o 181 227 slovách.
Najkratší čas strávite čítaním manuálu Citroënu AMI
V priemere majú najkratšie manuály práve elektromobily. Kia sa umiestnila na piatich priečkach medzi najkratšími manuálmi s modelmi Sportage, Niro, Sorento a Soul. Hyundai i30 a Kia Sorento obsadili popredné miesta v tejto kategórii aj s modelmi so spaľovacími motormi. Na prvé miesto sa dostal Citroën s modelom AMI, ktorého manuál má len 10 675 slov a jeho prečítanie trvá len 53 minút! Táto príručka obsahuje obrázky a schémy na vysvetlenie používania rôznych funkcií vozidla.
Porovnanie medzi automobilkami
Ak porovnáme priemerné dĺžky čítania manuálov medzi výrobcami automobilov, v TOP5 sa nachádzajú značky ako Genesis, VW, Nissan, Cupra a SEAT. Na základe časov čítania manuálov VW by sa mohlo zdať, že to ťažko niekto prekoná. Automobilka Genesis však obsadila v najdlhších manuáloch značiek v priemere prvé miesto, pričom jej manuály sa dajú prečítať v priemere za 13 hodín a 29 minút a obsahujú približne 161 854 slov. Na druhom mieste je VW s manuálmi, ktorých prečítanie trvá len o 7 minút kratšie.
Na opačnom konci spektra sú automobilky s najkratšími priemernými časmi prečítania manuálov. Kia má najkratšie manuály, ktorých prečítanie trvá iba 1 hodinu a 29 minút. Obsahujú v priemere 17 942 slov. Napríklad manuál k modelu KIA Niro EV obsahuje obrázky takmer ku všetkému – od prístrojovej dosky a výstražných svetiel až po plány auta, možnosti vyhrievania sedadiel a ďalšie detaily. To je pravdepodobne prístup, ako pomôcť novým majiteľom vozidiel lepšie pochopiť, čo a ako urobiť, bez potreby dlhých textových popisov. Po Kii nasleduje Abarth, ktorého manuály sú na prečítanie o približne 2 hodiny dlhšie.
Odpovedalo 26 ľudí
Zdroj: Leasing Options