Údržba ciest na Slovensku: Nateraz neistá budúcnosť?
Schyľuje sa k tomu, že nastane zmena na cestách prvej triedy naprieč Slovenskom. Viete, ako dnes funguje ich údržba? Slovenská správa ciest si ju objednáva od samosprávnych krajov, ktorých máme v SR celkovo osem. Minulý rok im takto zaplatila cca 40 miliónov eur. S tým však môže byť koniec a štát zvažuje aj ďalšie dve alternatívy namiesto klasickej spolupráce s regionálnymi správami ciest. Priznal to štátny tajomník ministerstva dopravy Igor Choma.
Ako vysvetlil Choma, štát musí šetriť a chcú vraj zároveň zabezpečiť čo najlepšiu údržbu ciest I. triedy. Ide o dôležitú tému, keďže od kvality týchto činností závisí napríklad aj to, či vôbec môžete v zime s autom bezpečne tú-ktorú cestu využiť. V rámci súčasnej diskusie štát zvažuje nápad zveriť údržbu týchto cestných komunikácií do rúk súkromných firiem. Spoločnosti by vyberali na základne verejného obstarávania, pričom perspektívne by stále časť údržby riešili regionálne správy ciest a zvyšok prác by prevzali súkromníci.
Do tretice prichádza do úvahy možnosť, že by Slovenská správa ciest prevzala pod svoje krídla celú údržbu tak, ako tomu bolo v minulosti. Za takých okolností by chceli štátni cestári uzavrieť partnerstvo s diaľničiarmi. V Národnej diaľničnej spoločnosti totiž majú široké know-how aj technologické zabezpečenie na údržbu.
"Všetky tri možnosti musíme starostlivo posúdiť," uzavrel nateraz neurčito generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest Norbert Polievka. Celkovo máme v SR viac ako 3 300 kilometrov ciest prvej triedy. Údrža zahŕňa komplexné spektrum činností od opráv výtlkov, cez kosenie až po tradične zimné činnosti, keď napadne sneh.
Zdroj: Teraz.sk/TASR