Slovnaft vo vlastníctve maďarskej skupiny MOL je nielen kľúčovým hráčom v maloobchodnom sektore s palivami, ale zároveň pôsobí na Slovensku aj ako naša jediná domáca rafinéria. K tomu majú po novom čoraz viac pribudnúť vodík a odpady – dve ďalšie oblasti, na ktoré sa chce Slovnaft v rámci dlhodobej stratégie zamerať.
Dáva to napokon zmysel, nástup elektrickej mobility naprieč krajinami Európy ovplyvní aj Slovnaft.
Palivá dnes pritom dodáva nielen na Slovensko, ale aj do ďalších krajín v regióne. Aj v nich bude poväčšine takisto platiť zákaz predaja nových klasických áut so spaľovacími motormi od roku 2035. Štátom EÚ ho naordinoval Brusel.
Nové čerpacie stanice na vodík aj spracovanie odpadov
Pôvodne sa hovorilo o tom, že Slovnaft sa transformuje z výrobcu palív a namiesto toho bude používať ropu stále viac aj na iné účely, napríklad na výrobu plastov. Do nej už firma investovala veľké sumy peňazí.
Ku tomu sa však pridáva aj zámer materského MOL-u venovať sa výrobe takzvaného zeleného vodíka. Využívať chce na ňu obnoviteľné zdroje energie s nulovými emisiami - na rozdiel od zemného plynu. Výrobu vodíku už rozbehla skupina v Maďarsku, je založená na elektrolýze vody a obdobný zámer chystá MOL aj u nás.
Čerpacie stanice na vodík sú taktiež súčasťou plánov ropného koncernu. Postaviť ich chce vraj až 2 400 naprieč krajinami strednej a východnej Európy.
Ďalším kľúčovým pilierom sa majú stať odpady. Jednak ide o získavanie surovín formou recyklácie pre potreby výroby ďalších produktov, ale zároveň ide aj o spaľovanie. Slovnaft už naštartoval projekt v hodnote 200 miliónov eur. Peniaze majú putovať ako finančná injekcia na vylepšenie už existujúcej spaľovne odpadov v Bratislave nachádzajúcej sa priamo v areáli spoločnosti. Keď sa to podarí, vznikne najväčšia spaľovňa odpadov na Slovensku.
Zdroj: Denník N / foto: cz.depositphotos.com