Takzvané celoročky mali dlhší čas problém a považovali sa za slabý kompromis medzi letnými a zimnými pneumatikami. Nemohli sa porovnávať výkonom so sezónnymi špecialistami. Dôvodom bolo, že špecializované pneumatiky mali nároky, ktoré sa vzájomne vylučovali, čo sa prejavovalo rozdielmi v ich samotnom dizajne.

Zimné pneumatiky sú vyrobené z mäkších zmesí, ktoré sa pri vysokých teplotách stávajú príliš mäkkými, a s hlbšími drážkami musia zabezpečiť dobrú priľnavosť na snehu a ľade. Na druhej strane, letné pneumatiky sú zhotovené z tvrdších materiálov a majú jednoduchší dezén s plytšími zárezmi. Tieto pneumatiky zvládajú vysoké teploty, ale v zimných podmienkach neposkytujú dostatočnú podporu vozidlu.


Vývoj celoročných obutí pokročil a evidentne stúpla ich kvalita aj vďaka veľkému dopytu od vodičov, ktorý by radi jazdili na univerzálnych plášťoch. ADAC testoval 16 takýchto modelov s rozmermi 205/55 R16. Jedna z pneumatík si odniesla najlepšie hodnotenie, ktoré bolo udelené v testoch ADACu pre túto kategóriu doteraz.

Ako boli testované?

Gumy boli testované v letných aj zimných podmienkach a boli podrobené aj vlhkým povrchom na rôznych testovacích miestach. Všetky pneumatiky boli stavané pre maximálnu rýchlosť 240 km/h s rýchlostným indexom V a indexom zaťaženia 94, ktorý odpovedá nosnosti 670 kilogramov. Tieto hodnoty sú bežné a spĺňajú väčšinu požiadaviek pre osobné automobily a ľahké SUV.

Porovnanie vykonané ADACom pozostáva z viacerých kategórií: cena, bezpečnosť jazdy, ktorá zahŕňa jazdné vlastnosti na rôznych povrchoch, a ekologický balanc, kde sa hodnotí, koľko kilometrov pneumatika vydrží a aký má vplyv na spotrebu paliva.

Najlepšie hodnotená pneumatika doposiaľ?

Víťazom sa stal výrobca Goodyear s modelom Vector 4Seasons Gen-3, ktorý získal najlepšie hodnotenie v doterajších testoch a bol klasifikovaný ako dobrý. Pneumatika preukázala v testoch dobrú vyváženosť pri zvládaní rozmanitých podmienok. Výrazne slabiny sa v jednotlivých kategóriách nenašli, ale k dokonalosti má však ďaleko. Slabšiu podporu od nej dostanete na suchých cestách v horúcich letných teplotách

poradie pneumatik

K vysokému hodnoteniu prispela aj jej ekonomickosť, keďže sa odhaduje, že umožní prejsť viac ako 60 000 kilometrov, čo je v porovnaní s niektorými konkurentmi až dvojnásobok. Málo sa opotrebuváva a prispieva aj k zníženiu spotreby paliva.

Ďalšie plášte, ktoré stoja za zmienku

Druhé miesto v teste získala pneumatika Cinturato All Season SF2 od výrobcu Pirelli, aj keď jej ekologická stránka bola hodnotená len ako uspokojivá. S touto pneumatikou je možné prejsť len 30 000 kilometrov, takže je vhodnejšia pre vodičov, ktorí netrávia veľa času na cestách. V kategórii bezpečnej jazdy však dosiahla najlepšie výsledky. Na trhu už je dostupný jej nástupca, Cinturato All Season SF3, ktorý sa do testu nedostal.

Ďalšie pneumatiky, ktoré sú podľa porovnania odporúčané, sú Hankook Kinergy 4S², Michelin CrossClimate 2, Kumho Solus 4S HA32+. Tieto modely získali celkové hodnotenie "uspokojivé" a vynikajú predovšetkým v ekologickej vyváženosti. Ich slabšou stránkou je však bezpečnosť jazdy, teda výkon v zimných, letných alebo vlhkých podmienkach. Pneumatiky Hankook majú problém s mokrými vozovkami a zaostávajú hlavne v zimných podmienkach. Michelin a Kumho čelia problémom na mokrých cestách, pričom model Michelin navyše zaostáva aj na suchých vozovkách.

Najhoršie z odporúčaných obstáli Falken EuroAll Season AS210 a Vredestein Quatrac. Falkeny sa vyznačujú dobrým výkonom na vlhkých cestách, avšak zaostávajú pri brzdení na suchých vozovkách a v zimných podmienkach. Vredesteiny majú slabšie stránky na všetkých typoch ciest.

vyvoj

K dokonalosti sú ešte ďaleko

Celkový výsledok testu naznačuje, že aj keď vývoj celoročných pneumatík zaznamenal pokrok, stále je pred nimi dlhá cesta k dokonalosti. Až deväť modelov nezískalo odporúčanie od ADACu. Tento fakt zdôrazňuje, že zlúčiť schopnosti týchto dvoch typov gúm do jedného produktu nie je jednoduché a vyžaduje si ďalšie inovatívne riešenia a vylepšenia v technológii ich výroby.

Zdroj: ADAC, depositphotos