Slovenská ekonomika je na automobilkách bytostne závislá. Ak sa im nedarí, ekonomika neporastie. Presne takýto scenár teraz hrozí v dôsledku ďalšej čipovej krízy. Trnavský Stellantis zastavil produkciu na dva dni a bratislavský Volkswagen má problémy vo výrobe SUV, takže musí tiež obmedzovať chod liniek, uviedli Hospodárske noviny. V Bratislave prebehne počas tohto týždňa odstávka na tri dni a na ďalšie dva dni sa zníži rýchlosť produkcie.

Dôvodom vyššie spomenutých obmedzení je opäť nedostatok polovodičov. Aký vplyv to bude mať na domácu ekonomiku, ukážu najbližšie mesiace v závislosti na tom, či sa situácia upokojí alebo sa bude naopak zhoršovať. Dopyt po autách rástol po koronakríze prudšie, ako sa predpokladalo. Dodávateľské reťazce nielenže nedokázali zareagovať, ale najnovšie musia čeliť aj problémom spojeným s vypuknutím vojny na Ukrajine.

Zlepšenie je zatiaľ v nedohľadne

Samotné automobilky priznávajú, že svetlo na konci tunela zatiaľ nevidno. Naopak, niektoré začínajú hovoriť o problémoch v dodávateľských reťazcoch ako o novom normále, na ktorý si aspoň sčasti bude treba zvyknúť. Všeobecne sa počíta s tým, že čipová kríza bude mať presah minimálne aj do budúceho roka. Spolu s tým hrozí, že dodacie lehoty nových áut budú naďalej výrazne dlhšie, ako sme boli kedysi zvyknutí, uviedol nedávno Jim Farley, šéf Fordu.

Automobilky zažívajú komplexnú zhoršenú situáciu a hovorí sa už aj o ich hroziacom masívnom odchode zo strednej a východnej Európy v prípade, že sa nepodarí zastropovať ceny energií. V tejto súvislosti so spomína najmä koncern Volkswagen, ktorý tlačí na politické riešenie práve v súvislosti s vysokými nákladmi na plyn i elektrickú energiu.