Výsledky výskumu sú jasné: "Nemôžeme znížiť hmotnosť áut o 15 % bez agresívneho použitia kompozitov."
BMW 7

BMW v novej triede 7 využíva kompozit z uhlíkových vlákien aj štrukturálne diely karosérie. Ostatné automobilky ho budú musieť časom nasledovať ak chcú znižovať hmotnosť svojich áut.

Presne táto otázka zaujímala aj ľudí z centra automobilového výskumu (Center for Automotive Research) v Ann Arbor v USA. Vybrali preto 44 rôznych typov áut z roku 2014 a oslovili samotné automobilky s otázkou, ako by sa dala znížiť ich hmotnosť o 5 %, 10 % a 15 %. Na štúdii spolupracovali s deviatimi automobilkami, ktoré poskytli detailné informácie o jednotlivých častiach automobilov. Výsledkom je, že momentálne nie je možné dosiahnuť väčšiu redukciu hmotnosti bez razantného a obsiahleho využitia kompozitov. Hliník a vysokopevnostná oceľ, ktoré úž mnohé automobilky úspešne používajú, už jednoducho na tak veľkú redukciu hmotnosti ako je 15 % nestačia. Šéf výskumu Jay Baron hodnotí ich zistenia: "Ak máme robiť ľahšie autá, je to veľká úloha pre kompozity, najmä z uhlíkových vlákien. Tie musia byť použité aj v stĺpikoch a nosníkoch. Inými slovami, nemôžeme znížiť hmotnosť áut o 15 % bez agresívneho použitia kompozitov."

BMW 7 G11 má nosníky karosérie z kompozitov

Kompozit z uhlíkových vlákien pritom nie je žiadna novinka a pri drahých športových autách je už takmer samozrejmosťou. Celkom obľúbeným prvkom je aj v luxusnejších autách (BMW, Jaguar, Land Rover, Bentley, Audi, AMG) ako súčasť doplnkovej výbavy. Tam však ide v prvom rade o dizajn a prestíž a nie o znižovanie hmotnosti. Sú však automobilky ako BMW, ktoré kompozit z uhlíkových vlákien používajú v hojnej miere aj na odľahčovanie (teda štrukturálne, nepohľadové dielce) a intenzívne pracujú na technológiách, ktoré by umožňovali masovú produkciu týchto dielov. Jasným dôkazom je napríklad nové BMW 7 G11, ktoré má z tohto materiálu aj nosníky karosérie. Nemci navyše sľubujú, že postupne tieto prvky zavedú aj do nižších tried. Na technológii pre masovú výrobu "karbónových" dielcov samozrejme intenzívne pracujú aj iné automobilky, napríklad Audi. Nuž a práve táto technológia a zavedenie štandardov bude podľa Barona v budúcnosti dôležité pre všetky automobilky. O reakcii predstaviteľov automobiliek na kompozity sa vyjadril takto: "Oni hovoria, tvrdo sme pracovali, aby sme vytvorili štandardizované procesy a teraz, keď ich máme, chcete, aby sme vyrobili kompozitové dvere? To nie je štandard, takže narúšate proces. Aké bude zavedenie procesov pre kompozity, pre dodávateľskú sieť vo vysokých množstvách? Táto chýbajúca sieť dodávateľov je najväčšia bariéra." Hojnejšiemu využitiu kompozitov teda zatiaľ bráni chýbajúca technológia, ktorá by dokázala chrliť dielce v dostatočných množstvách a za prijateľnú cenu, byrokracia procesu výroby, ale najmä chýbajúca sieť dodávateľov.