Veľké plány týkajúce sa masívneho rozšírenia elektromobility do bežného života akosi meškajú za očakávaniami a sľubmi populistických politikov a ekológov. Jednotlivé krajiny EÚ sa pred časom predbiehali v tom, ktorá bude mať kedy viac elektrických áut na cestách, oháňali sa masívnou výstavbou potrebnej infraštruktúry a do praxe zavádzali jednu reštrikciu za druhou. Cieľom bolo obmedziť používanie či výrobu áut so spaľovacími motormi a urýchlenie prechodu národa od fosílnych palív k „zelenej“ elektrike. Zákonodarcom akosi ušiel jeden fakt – elektrické auto nie je ani dnes plnohodnotnou alternatívou áut so spaľovacími motormi a ani stredné príjmové skupiny naň nemajú. A ako ukázal trh deformovaný dotáciami, aj veľká časť bohatej populácie si elektrické auto obstarala len pod podmienkou štedrej dotácie. Skrátka, "zelení" budeme len vtedy, keď na tom zarobíme. Donútiť ľudí zahodiť autá jazdiace na benzín či naftu a vymeniť ich za predražené elektromobily s nízkym dojazdom preto nebude také jednoduché, ako sa spoza úradníckych stolov kedysi zdalo.
Milióny elektrických áut? Zabudnite!
Aby tých problémov nebolo málo, prichádzajú ďalšie. Jedným z najzásadnejších je fakt, že nemáme dostatok „zelenej“ elektrickej energie vyrobenej z obnoviteľných zdrojov. Odhliadnuc od tejto skutočnosti sa však trh ponoril aj do čipovej krízy, ktorá sa ukazuje vážnejšia, než všetky pesimistické predpovede. Automobilky obmedzujú výrobu nových áut, redukujú ponúkané verzie, ich výbavy, prepúšťajú zamestnancov a vplyvom stále prísnejšej legislatívy dvíhajú ceny tradičných áut. Často na úkor elektrických áut. Ani to však nepomáha. „Povedzme si to otvorene, čipovú krízu sa zatiaľ zažehnať nepodarilo,“ komentoval situáciu Stefan Hartung zo spoločnosti Bosch. „Celý nemecký priemysel je extrémne závislý na vyriešení problémov v dodávateľskom reťazci. Každý jeden chýbajúci čip môže znamenať, že auto ako celok nebude možné vyrobiť. Toto nás bude stáť aj v roku 2022 ešte veľa energie,“ doplnil Hartung. Zároveň potvrdil, že sľuby nemeckej vlády o 15 miliónoch elektrických áut na cestách do roku 2030 sú nezmyslom. „Toto nebude možné, ak sa celosvetový problém dodávateľského reťazca nepodarí čo najskôr vyriešiť. A to sa netýka len automobilového priemyslu. Naplnenie cieľov si vyžaduje nielen suroviny, batérie, dopyt a nabíjaciu infraštruktúru, ale aj zásadné sociálne zmeny a technologickú transformáciu,“ povedal pre nemecké médiá Hartung.
zdroj: TASR, Reuters