K výkonnému americkému autu vždy patril poriadny veľkoobjemový osemvalec. Ten mu dával punc výnimočnosti, mužnosti a zároveň zabezpečoval veľkú výkonovú rezervu. V Európe presiaknutej maloobjemovými štvorvalcami a dnes už aj litrovými trojvalcovými turbomotormi však pozeráme na americký motor V8 stále s nemým úžasom. Druhou stránkou veci sú „laboratórne“ emisie, pri ktorých ťahajú veľkoobjemové motory za kratší koniec. Paradoxne, za ohláseným ukončením výroby legendárneho motora GM 6.2 V8 LT5 však nestojí ekológia, ale malý záujem dynamicky ladených zákazníkov.
Necelých 3000 je skrátka málo
Ako tvrdí koncern GM, v poslednom modelovom ročníku Corvette ZR1 s motorom LT5 prejavilo o veľkoobjemový športový osemvalec LT5 záujem len 2953 zákazníkov, čo je veľmi málo na to, aby ho udržali v ponuke. Agregát LT5 so sériovým výkonom 563 kW (765 k) a krútiacim momentom 970 Nm technicky vychádzal zo slabšieho LT4, disponoval však masívnejším hardvérom a výkonnejším kompresorom (ten mal objem 2,65 l namiesto 1,7 l vo verzii LT4). Kompresor bol však aj väčší, vďaka čomu mal agregát aj väčšie zástavbové rozmery a pod kapotou vytváral menej miesta pre deformáciu kapoty pri zrazení chodca, čo bol, okrem iného, bezpečnostný problém na vybraných európskych trhov.
Agregát V8 LT5 už zmizol aj z trhu náhradných dielcov a v Chevrolete sa už nedá samostatne objednať (doteraz to za necelých 20 000 USD šlo).
Motor sa dal ladiť na vyššie výkony a bol objednateľný aj samostatne, čo zákazníci s obľubou využívali pri individuálnych úpravách svojich áut, či súťažných dragsterov. Výrobca ho však sťahuje aj z trhu „náhradných dielcov“ a nebude sa dať zohnať ani cez americké e-shopy. General Motors však tvrdí, že sa netreba obávať a už v budúcom roku prinesie alternatívu. Zároveň však dodáva, že budúcnosťou je hybridný pohon a potichu pracuje aj na čisto elektrickom projekte, ktorý by bol akceptovateľný aj pre tie časti sveta, ktoré prahnú po „nulových“ emisiách.
zdroj: CorvetteBlogger, Motor1, Chevrolet