Ako uvádza agentúra TASR, súčasťou nadlimitných zákaziek verejného obstarávania osobných a nákladných vozidiel či autobusov bude od augusta 2021 povinný minimálny podiel ekologických vozidiel. Táto skutočnosť vyplýva z návrhu zákona o podpore ekologických vozidiel cestnej dopravy, ktorý v utorok (4. 5. 2021) schválilo plénum Národnej rady SR (za návrh hlasovalo 128 zo 132 hlasujúcich poslancov).
Do 50 gramov oxidu uhličitého
V kategórii osobných vozidiel a nákladných áut do celkovej hmotnosti 3,5 t to má byť podiel 22 %. Pri ostatných nákladných autách je podiel znížený 8 %. A aké je to vlastne ekologické vozidlo? V kategórii osobných áut a „úžitkáčov“ do 3,5 t ide o nízkoemisné vozidlá s udávanou produkciou oxidu uhličitého do 50 g/km. Ale pozor, toto by malo platiť len do roku 2025, po tomto dátume už bude za ekologické vozidlo považované len to, ktoré nebude produkovať žiadne CO2 (elektromobil). Po roku 2025 sa navyše minimálne povinné podiely v jednotlivých kategóriách budú dvíhať.
V kategórii nákladných áut nad 3,5 t a autobusov budú za ekologické považované tie, ktoré budú využívať elektrickú energiu, prípadne alternatívne palivá ako CNG, LNG, LPG, vodík, či iné biopalivá.
zdroj: TASR