BMW radu 3 je pre značku najúspešnejšie auto. Aktuálne je v predaji už siedma generácia. Po prvej generácii E21, ktorá bola v predaji len ako 2-dverový sedan, respektíve kupé, prišla druhá generácia E30. Tá už mohla mať bežnú karosériu 4-dverového sedanu, 2-dverového kupé, kabriolet aj kombi.
Tieto všetky karosárske verzie prišli aj do nasledovníka E36, rovnako aj špeciálny kabriolet od firmy Baur. Tých však vyrobili minimum, a preto je to dnes raritnejšia verzia, ako bežný kabriolet. Pribudla ešte verzia Compact, ktorá sčasti vychádzala z E30, z ktorej prebrala časti interiéru, alebo zadnú nápravu. Okrem bežných verzií od BMW ste tu mohli mať tiež rôzne úpravy od AC Schnitzer, Hartge alebo priamo od Alpiny. O jednu verziu však voči predchodcovi prišla, bol to pohon všetkých kolies. Ten ste mohli mať opäť až v nasledovníkovi E46.
Zatiaľ čo dnes je 6 rokov tak akurát na výmenu modelu, E36-ka po 6 rokoch dostala modernizáciu. Zmenili predné „ľadvinky“, predný nárazník, bočné plastové prahy, v interiéri pribudla plne automatická dvojzónová klimatizácia. Za zmienku tiež stojí fakt, že z E36-ky je odvodená aj Z3-ka, teda roadster či kupé, avšak tie prišli do predaja neskôr. E36ka si zahrala aj v množstve filmov, v skratke uvediem napríklad Mission Impossible, Senzačný únos či v mnohých dieloch Kobry 11.
Predná náprava zotrvala na koncepcii MacPherson, vzadu bola upravená viacprvková náprava s takzvanými „banánovými“ ramenami. Slabšie verzie sa vzadu spoliehali na bubnové brzdy, výkonnejšie motorizácie mali vpredu aj vzadu kotúčové brzdy. Manuálne prevodovky mali až na 2 výnimky (M3 a Alpina) 5 rýchlostných stupňov, automatické prevodovky mali 4 a 5 rýchlostných stupňov.
Motory
Ponuka motorov bola veľmi rozsiahla. Zážihové verzie štartovali na štvorvalci 1,6 so 73 kW (100 k), k dispozícii bola aj verzia na CNG 316g s tiež 1,6-litrovým štvorvalcom a 60 kW (82 k). Zo štvorvalcov je ešte zaujímavý štvorventilový 1,8-litrový motor so 103 kW (140 k). Šesťvalce štartovali na zdvihovom objeme 2,0 litra a 110 kW (150 k), ponuka končila na 328i s 2,8-litrovým šesťvalcom a 142 kW (193 k). V priebehu rokov motory prekonali obmeny, získali variabilné časovanie ventilov Vanos, najprv na sacej, a v jednom modeli na konci kariéry aj na výfukovej strane.
Vznetové verzie boli po celú dobu s nepriamym vstrekovaním paliva a rotačným vstrekovacím čerpadlom. Šesťvalcová verzia 325tds patrila k najrýchlejším vznetovým autám tej doby, s výkonom 105 kW (143 k) v roku 1993 to bolo jednoducho skoro to naj. Existovala aj verzia bez medzichladiča stlačeného vzduchu s 85 kW (115 k). Pre úspornejšie jazdy v roku 1995 doplnil ponuku 318 tds, čo bol prakticky ten istý motor ako 325 tds, ktorý prišiel o 2 valce, a dotiahol to na 66 kW (90 k).
Na vrchole stála, samozrejme, ako u predchodcu verzia M3. Tu povýšila na 6 valcov a zdvihový objem 3,0 litra s 210 kW (286 k). Na 100ku zrýchlila za 6 sekúnd. Z tejto verzie vznikla ešte GT s výkonom zvýšeným na 217 kW (295 k) a zrýchlením na 100 km/h za 5,8 sekundy. V roku 1995 prišla vynovená M3 s 3,2-litrovým šesťvalcom a 236 kW (321 k), zrýchlením na 100 km/h za 5,5 sekundy. Spolu s McLaren F1 to boli prvé sériové autá, ktoré dosiahli z nepreplňovaného motora litrový výkon viac ako 100 koní na liter objemu. Okrem manuálnej 6-stupňovej prevodovky ste si mohli kúpiť po prvýkrát k M modelu aj robotizovaný manuál, takzvaný SMG.
Alpina
Ako chuťovka tu bola ešte Alpina, ktorá upravovala aj E36ku. Prvým upraveným modelom bola Alpina B6 2,8, ktorá vychádzala z 325i a mala 177 kW (240 k). Ďalšou úpravou o 2 roky neskôr vznikla B3 3,0 s 184 kW (250 k). Práve táto verzia prišla s prevodovkou Switchtronic, ktorá je prvým automatom s ovládaním na volante ako predchodca súčasných pádiel. Po uvedení 3,2-litrovej M3 Alpina predstavila verziu B3 3,2. Tá vychádzala z 2,8-litrového šesťvalca, mohla už mať 6-stupňovú manuálnu prevodovku.
Ako najväčšiu raritu celého modelového radu E36 považujem Alpinu B8. Ak pominiem špeciál pre japonský trh s 4,0-litrovou V8, z ktorých vyrobili 5 alebo 6 kusov, potom je tu prevŕtaná 4,6ka. Tá pochádzala z väčšej 5ky E34 a pre jej montáž museli ešte v BMW modifikovať 42 častí na karosérii, aby sa tam zmestila. K dispozícii bola len s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou a s 245 kW (333 k) zrýchlila na 100 km/h za 5,6 sekundy. Pri pružnom zrýchlení však bola rýchlejšia, než M3 3,2. Zo všetkých karosérii, kupé, sedan, kabriolet aj kombi vyrobili len 221 kusov.
Súčasný trh
Nuž a aká je situácia na trhu? Ešte pár rokov dozadu ste mohli aj vrcholné M3 3,2 kúpiť za 5- až 7-tisíc eur. Tá doba je však nenávratne preč. M3 so slabším motorom štartuje približne na sume 12- až 15-tisíc eur, výkonnejšia verzia atakuje 20 a viac tisíc eur. Alpiny sú tiež hodnotné, verzia B8 je vysoko nad 50-tisíc eur. Za zmienku stoja ešte vrcholné bežné verzie 328i a 325i pred modernizáciou, prípadne nejaké Individual verzie a vrcholný štvorvalec 318is, samozrejme, v pôvodnom stave. Zvyšné verzie v nárast cien len dúfajú, na trhu je totiž množstvo áut s výkonnými verziami, a tak každý poškuľuje po nich. Obávam sa tiež, že podobne ako slabšie verzie E30, tak ani tie v E36 nebudú ani časom hodnotné. Najväčším nepriateľom je hrdza, ktorá už "zožrala" nejednu E36ku a dedinský "tuzer". A čo sa týka karosárskych verzií, tam si nájde zo širokej ponuky azda každý to svoje.