Citeľnú zmenu pri diaľniciach sa dlho nedarí dosiahnuť
Práve pri diaľničných úsekoch v pokročilej fáze rozpracovanosti (alebo tých pripravených rovno na výstavbu) vidí Ráž nedostatky. Je ich totiž málo a štátu chýbajú. Napriek tomu, že sa o tom hovorí roky, vývoj sa nedarí citeľnejšie zmeniť a výstavbu vo veľkom nakopnúť.
Inšpirovať by sme sa mohli v susednom Poľsku, kde to za pomoci eurofondov za dve desaťročia dokázali. U nás sa naopak nateraz stále boríme s dostavbou diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami vrátane stavieb takých úsekov, ako je meškajúci tunel Višňové s očakávaným otvorením do konca budúceho roka.
„Najväčší problém vidíme v nedostatku pripravených projektov, ktoré by sme vedeli zrealizovať,“ potvrdzuje Ráž v rozhovore pre Trend. Do oblasti dopravnej infraštruktúry bude tento rok štát podľa neho investovať 1,88 miliardy eur. Nejde len o financie priamo zo štátneho rozpočtu, ale započítané sú tu aj peniaze z Bruselu vrátane plánu obnovy.
„Na výstavbu a obnovu cestnej infraštruktúry konkrétne je zo spomínanej sumy vyčlenených 733 miliónov eur. Tie investujeme v súlade s Harmonogramom prípravy a výstavby projektov cestnej infraštruktúry vrátane rekonštrukcií a modernizácie mostov na cestách prvej triedy,“ popisuje minister dopravy.
Veľké rozpočty na diaľnice by sme nedokázali hneď využiť
Aj keby sa akýkoľvek spôsobom našlo omnoho viac peňazí na nové diaľnice a cesty nižšieho významu, hrozí, že úradníci by nedokázali tieto prostriedky v praxi reálne vyčerpať a dostať nové úseky rýchlo do výstavby.
Aké je riešenie? „Keby som dnes dostal 500 miliónov eur viazaných na tvorbu projektových dokumentácií a na prípravné procesy, tak by sme zrejme dokázali dopredu pripraviť výstavbu a modernizáciu celej diaľničnej i železničnej siete,“ ozrejmuje Ráž pre Trend, no zároveň si hneď aj sám odpovedá, že takýto scenár nie je realistický.
Ráž preto avizuje, že legislatívnymi zmenami zrýchlia prípravné a povoľovacie procesy, zatiaľ čo budú pracovať s realistickými a udržateľnými rozpočtami, ktoré použijú na výstavbu a rekonštrukciu ciest naprieč Slovenskom.
Zdroj: Trend / foto: NDS