Bočná silueta napovedá, že F12berlinetta nemá problémy s aerodnynamikou. Svedčí o tom koeficient aerodnymického odporu 0,299.

Bočná silueta napovedá, že F12berlinetta nemá problémy s aerodnynamikou. Svedčí o tom koeficient aerodnymického odporu 0,299.

Novinka dostala názov F12berlinetta. Berlinetta v doslovnom preklade z taliančiny znamená „malý sedan“. Vo všeobecnosti toto slovo označuje špeciálnu formu športového kupé. Oficiálne predstavenie sa odohrá už o týždeň na autosalóne v Ženeve.


Poďme rovno k tej najhlavnejšej a najdiskutovanejšej oblasti, ktorou je motor a jeho výkony. V článku o predčasnom úniku informácii sa objavili zaujímavé, ba priam nereálne údaje o výkone a krútiacom momente. Všetko treba uviesť na pravú mieru. Pod prednou kapotou nového Ferrari bude uložený 6,3 litrový dvanásťvalec s atmosférickým nasávaním a 65 stupňovým uhlom zovretia valcov. Žiadne preplňovanie, ani hybridný systém sa nekonajú. Pôvod agregátu pochádza z motora F140, ktorý sa predstavil v type Enzo.

Predčasné odhalenie sa čiastočne triafalo aspoň do dizajnu. V technických informáciách boli nepresnosti.

Predčasné odhalenie sa čiastočne triafalo aspoň do dizajnu. V technických informáciách boli nepresnosti.

Vo Ferrari sa podarilo vyrobiť najvýkonnejší cestný model v ich histórii. Top speed viac ako 340 km/h. Z 0 na 200 km/h za 8,5 sekundy.

V Maranelle zo zdvihového objemu 6262 cm3 získali výkon 544 kW (740 k) dostupný pri 8250 otáčkach. Uniknuté informácie hovorili o krútiacom momente až 940 Nm. Zabudnite na to. Dvanásťvalec dosiahne „len“ 690 Nm pri 6000 otáčkach. F12berlinetta ponúka 80% krútiaceho momentu už pri 2500 otáčkach. Nové Ferrari má však krásny litrový výkon 86,8 kW/l (117,5 k).


Jazdné výkony sú pôsobivé. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá len 3,1 sekundy. Ale teraz pozor. Šprint na 200 km/h prebehne za 8,5 sekundy!!! Maximálna rýchlosť viac ako 340 km/h. Nejde teda o najvýkonnejší atmosférický motor, ale o najvýkonnejšie cestné Ferrari v histórii.

Krútiaci moment 940 Nm sa na prvý pohľad zdá ako prehnané číslo. Pravdou je, že dvanásťvalec dosahuje 690 Nm.

Krútiaci moment 940 Nm sa na prvý pohľad zdá ako prehnané číslo. Pravdou je, že dvanásťvalec dosahuje 690 Nm.

7 stupňová dvojspojková prevodovka je uložená v zadnej časti. To má za následok dobré rozloženie hmotnosti v pomere 46:54. K nízkej hmotnosti 1525 kg prispieva hliníková karoséria a priestorový rám so zvýšenou pevnosťou, na výrobu ktorého použili 12 rôznych druhov zliatin. Pomer výkonu a hmotnosti je v tomto prípade 2,8 kg/kW.

Oproti Fioranu je F12berlinetta ľahšia o 70 kg, má znížené ťažisko o 25 mm, je kratšia (47 mm), nižšia (63 mm) a užšia (20 mm). Ferrari zaznamenalo úspech aj v oblasti aerodynamiky. Koeficient aerodynamického odporu je len 0,299. Prítlak sa zvýšil o neuveriteľných 76%. F12berlineta využíva Aero Bridge, ktorý maximalizuje prítlak vytváraný kapotou. Odpor vzduchu znižuje systém aktívneho chladenia bŕzd, ktorý umožňuje prívod vzduchu k brzdám len pri dosiahnutí vysokých teplôt.

V interiéri sa všetko orientuje smerom na vodiča. Ferrari sa snažilo maximálne využiť vnútorný priestor.

V interiéri sa všetko orientuje smerom na vodiča. Ferrari sa snažilo maximálne využiť vnútorný priestor.

Brzdenie zabezpečujú karbón-keramické brzdy. Na palube sa nachádza vysokovýkonné ABS, ESP Premium, magnetoreologické tlmiče a ďalšie. Pri pohľade na nové Ferrari F12berlinetta sa neubránim pocitu, že ide o ďalší majstrovský kúsok z Maranella. Krásne tvary vznikli v spolupráci s Pininfarinom. Interiér je tradične plne orientovaný na vodiča. Novinkou v interiéri je maximálna redukcia veľkosti sedadiel, ktoré majú byť aj napriek tomu pohodlné. Už 6.marca sa novinka predstaví naživo v Ženeve.

Rozloženie hmotnosti má vynikajúci momer 46:54.

Rozloženie hmotnosti má vynikajúci pomer 46:54.

Naživo sa Ferrari F12berlinetta predstaví už 3.marca v Ženeve.

Naživo sa Ferrari F12berlinetta predstaví už 3.marca v Ženeve.