Dnes od 6:00 vo Volkswagen Bratislava prebieha ostrý štrajk, v okolí areálu rátajte aj s dopravnými obmedzeniami. Zasiahnutá môže byť aj diaľnica D2/D4.
"Posledná ponuka, ktorú nám dalo vedenie VW SK, je pre nás neprijateľná," povedal Zoroslav Smolinský, predseda Moderných odborov Volkswagen. Znamená to, ako zdôraznil, že avizovaný ostrý časovo neobmedzený štrajk bude od utorka 20. júna od 6:00 hod. Podľa vyjadrenia predsedu predstavenstva VW SK Ralfa Sachta odborári neprijali navýšenú ponuku tarifných miezd - o 4,5 % v tomto roku a v roku 2018 o ďalších 4,2 %. "Myslíme si, že sme predložili dobrú ponuku. Urobili sme ústretový krok, ale bez úspechu," povedal Sacht. Ako dodal, akceptácia požiadaviek odborov by značne poškodila podnik. Vedenie spoločnosti plne rešpektuje právo zamestnancov na štrajk, riešenie vidí v rokovaniach, čomu, ako zdôraznil Sacht, sú stále otvorení.
Moderné odbory Volkswagen žiadajú pre zamestnancov 16 % navýšenie platov, čo v konkrétnych číslach znamená nárast aj o viac ako 180 €.
Keďže nedošlo k dohode medzi Modernými odbormi Volkswagen a vedením VW SK, v utorok 20. júna o 6:00 h sa začína ostrý štrajk. "Budeme musieť využiť všetky svoje práva, všetky svoje možnosti, ktoré máme, a tou poslednou možnosťou je ostrý štrajk. Ostrý štrajk oficiálne začne o 6. hodine, kedy sa začnú zhromažďovať zamestnanci. Sme určite pripravení štrajkovať viac ako jeden-dva dni," povedal. Ako ďalej uviedol, zamestnanci musia bojovať za spravodlivé finančné a pracovné podmienky. Podľa jeho slov je situácia vyhrotená, prestáva fungovať sociálny dialóg, ako aj personálna politika. "My musíme upozorniť aj vedenie koncernu Volkswagen, že pokiaľ máme šikovných a lojálnych zamestnancov, tak potrebujeme mať vo firme aj zodpovedné vedenie. Zamestnanci zajtra dajú jednoznačne najavo, či máme pravdu, alebo nemáme a budú za svoje práva bojovať," zdôraznil Smolinský.
„Vy pre nás minimum, my pre vás maximum“ - hlása jeden z transparentov pred opakovane vyhláseným najlepším závodom VW na svete.
Neoficiálna tabuľka platových tried vo VW.
Odborári argumentujú nasledovne: Kým nástupný plat v Bratislave je 679 eur, v Nemecku je to 2037 eur. Ekonómovia to vidia trochu inak. V absolútnom vyjadrení majú Nemci síce vyššie platy, ale vzhľadom na stav hospodárstva sú slovenskí robotníci platení lepšie než nemeckí. Nástupný plat v bratislavskom Volkswagene totiž tvorí 76% priemerného slovenského platu, pričom nemecký nástupný plat tvorí 55% priemerného nemeckého platu. Pohľad pragmatika na tieto porovnania je však jasný. Ak na Slovensku budú dlhodobo nízke platy a nízka životná úroveň, samozrejme, že nízky plat bude v tomto porovnaní vychádzať na veľmi vysoký podiel priemernej mzdy. Ľudia sa však z percent nenasýtia a relatívne čísla sú im ukradnuté. Podstatné je dvíhať životnú úroveň k zbytku strednej Európy a západu. V tomto smere má Slovensko čo doháňať a práve tak veľké fabriky ako Volkswagen - s 12 300 zamestnancami najväčší súkromný zamestnávateľ u nás, má možnosť trend podhodnotenej a medzičasom opakovane preverenej veľmi kvalitnej pracovnej sily oceniť. Na týchto miestach začína rukolapné dvíhanie životnej úrovne a priemernej mzdy obyvateľstva.
Považujem za potrebné podotknúť, že nijaký produkt v rámci EÚ nie je taký nedocenený, ako vo všeobecnosti práca človeka v bývalých postsocialistických krajinách. Za potraviny platíme v Únii viac-menej všade rovnako. Prečo by práca mala podliehať takým veľkým rozdielom v západných štátoch Únie a u nás? Áno, je pravda, že v porovnaní s inými postsocialistickými krajinami na tom nie sme najhoršie, ale zďaleka nie najlepšie...
Zdroj: Teraz