V období od roku 2005 do roku 2014 klesla úmrtnosť vodičov vo veku 15 – 17 rokov o 56 %. V prípade vodičov vo veku 18 – 20 klesla úmrtnosť o 44%. Štúdia pripisuje pokles v úmrtnosti najmä systému GDL (Graduated driver licensing).
Ford financoval v USA program na zvýšenie bezpečnosti najmladších vodičov-tínedžerov. V zámorí je možné dostať vodičský preukaz v niektorých štátoch už od veku 14 rokov. V období od roku 2005 do roku 2014 klesla úmrtnosť vodičov vo veku 15 – 17 rokov o 56 %. V prípade vodičov vo veku 18 – 20 klesla úmrtnosť o 44 %. Štúdia pripisuje pokles v úmrtnosti najmä systému GDL (Graduated driver licensing). Ide o podobný systém, aký máme aj na Slovensku. Mladí vodič dostane vodičák s obmedzením s tým, že môže šoférovať iba v sprievode skúseného šoféra. Prípadne má zakázané šoférovať v nočných hodinách, na diaľniciach, voziť väčší počet pasažierov a podobne. Jednotlivé podmienky sa líšia od štátu k štátu.
Systém GDL ale platí len pre vodičov mladších 17/18 rokov
Vďaka systému GDL sa tak naučia mladí vodiči jazdiť v relatívne bezpečnejšom prostredí a pod dohľadom skúsenejšieho šoféra rozhodne nebudú riskovať napríklad jazdou neprimerane vysokou rýchlosťou. Systém GDL však platí len pre vodičov mladších ako 17 alebo 18 rokov (konkrétne podmienky sa líšia v jednotlivých štátoch). Pokiaľ tínedžer zloží skúšku v autoškole a je starší ako 17 alebo 18 rokov, tak sa naňho ďalšia obmedzenia nevzťahujú. „To znamená, že akonáhle dostanú vodičský preukaz, tak nečerpajú z výhod systému GDL,“ hovorí riaditeľ GHSA, Jonathan Adkins. V USA je takýchto vodičov približne 30 %.
Napriek prínosom GDL sú tínedžeri aj naďalej najrizikovejšou skupinou vodičov. V priemere zomierajú 1,6x častejšie, než vodiči nad 20 rokov. Štúdia počítala s údajmi z rokov 2004 – 2014. Najnovšie dáta z minulého roku však ukazujú nárast úmrtí tínedžerov na amerických cestách o 10 %. „Nárast v úmrtí tínedžerov je znepokojujúci a štáty pozorne sledujú, či je to obrat oproti tomu, čo sme dosiahli za posledné dekády,“ dodáva Adkins.