Súboj veľkých automobilových koncernov sa už netýka len samotného množstva predaných áut, ale aj ich filozofie a použitých technológií. V poslednom období je aktuálny najmä rozkol v smerovaní jednotlivých veľkých hráčov. Kým Toyota patrí celosvetovo medzi najväčších zástancov vodíkového pohonu (vo forme palivových článkov, ale aj spaľovacích áut priamo na vodík), na opačnom názorovom konci je koncern Volkswagen, ktorý pretláča výlučne batériové elektrické autá. Ktorá technológia a v akom zastúpení nakoniec prežije, ukáže až čas, každopádne sú vyjadrenia ich najvyšších šéfov zaujímavou, hoci možno trochu marketingovou hrou.
Načúvajme viac vede, vodík je nezmysel
Olej do ohňa najnovšie prilial samotný šéf koncernu VW Herbert Diess, keď sa na Twitteri verejne vyjadril k téme vodíkových áut. „Je preukázané, že vodíkový automobil nie je klimatickým riešením. V doprave zvíťazila elektrifikácia. Falošné debaty sú stratou času. Prosím, načúvajme vede,“ hovorí Diess. Ten sa pritom odvoláva aj na štúdiu Postupimského inštitútu pre výskum dopadov klimatickej zmeny (PIK) udávajúcej, že pri súčasnom energetickom mixe by vodíkové autá spôsobili namiesto zníženia skleníkových plynov naopak ich nárast. Za Diessom stojí aj Elon Musk, ktorý považuje vodík za veľmi nerozumnú formu skladovania energie.
Vodík ako alternatíva
Stále viac výskumných vedcov a konštruktérov však poukazuje na vodík ako na alternatívu k batériovým elektromobilom. ACEA (združenie európskych výrobcov elektromobilov) dokonca tlačí na EÚ, aby urýchlila výstavbu vodíkových staníc. Súboj dvoch ideológií sa pritom bije aj na európskej pôde, Únia totiž plánuje aj obrovské investície do výstavby rýchlonabíjacích staníc pozdĺž hlavných diaľničných ťahov. Majú slúžiť predovšetkým nákladnej doprave a mali by byť od seba vzdialené max. 400 km, aby boli použiteľné pre kamiónovú prepravu. Práve v nákladnej doprave totiž panuje najviac otázok a dnes nevie nikto zodpovedne vyhlásiť, či tu bude rozumnejší vodík alebo batérie. Počkajme si.
zdroj: Teslarati, InsideEVs, CleanTechnica, Euractiv