Aj keď to znie tak trochu ako sci-fi rozprávka, faktom je, že letecký priemysel je odhodlaný poslať na oblohu prvé "sériové" bezemisné lietadlo na vodík a do roku 2035 vytvoriť z tohto druhu pohonu štandard. V rámci testovania novej technológie pritom použije obrovské SuperJumbo A380 ZEROe. Zdá sa, že Vodíkový motor sa teda neuplatní len v automobilovej doprave, ale aj vo vzduchu.
Po Toyote aj Airbus
Porovnávať automobilovú a leteckú techniku nie je samozrejme možné, niečo spoločné však majú – aktuálnu snahu o priame spaľovanie tekutého vodíka ako alternatívneho paliva. Vodíkový motor už úspešne testuje japonská automobilka Toyota, ktorá sa netají ambíciou poslať ho do sériovej výroby a vyriešiť tak ekologický problém bez batériových elektromobilov. Snahu postaviť bezemisný vodíkový motor už deklaruje aj Airbus, ktorý chce svojimi vodíkovými lietadlami dosiahnuť bezemisnú leteckú dopravu už v roku 2035. Podľa údajov EÚ je letecká doprava nad Európou zodpovedná za 3,8 % všetkých emisií CO2 v ovzduší. Snahy o jej „ekologizáciu“ preto podporuje, odborníci však upozorňujú, že konštruktérov vodíkových motorov na všetkých frontoch čakajú mnohé problémy. Zatiaľ sa ako obrovský problém javí aj samotná výroba „zeleného“ vodíka a náročnosť jeho skladovania. Zainteresovaní však oponujú, že vývoj beží aj v týchto oblastiach na plné obrátky a celá infraštruktúra, vrátane výroby vodíka by mala neskôr zodpovedať požiadavkám bezemisnej dopravy. Či sa nakoniec vodík ako palivo presadí aj v osobnej doprave, uvidíme, tam totiž EÚ stále favorizuje skôr batériové elektromobily.
zdroj: Euractiv, WernerAntweiler, CNN, BusinessInsider