Toyota aktuálne ponúka druhú generáciu typu Mirai, ktorého palivový článok vyrába energiou syntézou vodíka s kyslíkom. Vzniká tak voda, teplo a elektrina. Vodík však možno aj priamo spaľovať, čo na sklonku minulého roka automobilka prezentovala pod kapotou hot-hatchu GR Yaris. Teraz prichádza s čímsi ešte zaujímavejším.
Japonci ukázali vidlicový osemvalec spaľujúci vodík, ktorý pre Toyotu vyvíja spoločnosť Yamaha. Tá ho nenavrhovala od podlahy. Základom sa stal atmosférický päťlitrový agregát poháňajúci Lexus RC F, ktorý dostal odlišné hlavy valcov, vstrekovanie, palivový systém či pôsobivo vyzerajúce výfukové potrubie, ktorého osem vetiev sa na jednom mieste spája.
Maximálny výkon 450 koní
Vodíkový osemvalec má podobné parametre ako benzínový základ. Z hľadiska maximálneho výkonu mierne zaostáva, s maximom 331 kW (450 k) dosahovaným na úrovni 6 800 otáčok má hendikep 14 koní. Vrcholom krútiaceho momentu 540 Nm produkovanému pri 3 600 ot./min. má zasa 20 Newtonmetrov navrch.
Takeshi Yamada, inžinier spoločnosti Yamaha, upozorňuje na odlišný charakter pohonnej jednotky oproti klasickému benzínu. Vodíkové motory sú podľa neho používateľsky prívetivé. Osemvalec má mať veľmi špecifický vysokofrekvenčný zvuk, na čom má podiel netradične riešený výfuk.
Takto navrhnuté potrubie by sa pod prednú kapotu žiadneho osobného automobilu nezmestilo, hoci vďaka zachovaniu úchytných bodov by mohol tento motor putovať rovno do kupé RC F. Uvidíme ho niekedy vo výrobe? To nie je isté, japonské firmy sa k jeho budúcnosti zatiaľ nevyjadrili. Pokojne môže ísť len o vývojový krok na ceste k inému agregátu spaľujúcemu vodík.
Japonci pritom nie sú jediní, kto sa zaoberá myšlienkou na priame spaľovanie vodíka. Len pred niekoľkými dňami ohlásil premiéru konceptu s takýmto motorom Renault. Zdá sa teda, že táto technológia ešte môže ožiť a stať sa jednou z ciest k záchrane spaľovacích motorov ako takých.
Zdroj: Carscoops