Vojenská invázia Ruska voči Ukrajine evidentne ďalej prehlbuje problémy európskych výrobcov súčiastok pre automobilový priemysel, komplikuje dodávateľské reťazce a v konečnom dôsledku negatívne ovplyvňuje nielen produkciu nových áut ale tiež ich predaj.

Jasne to dokazujú aj najnovšie zverejnené čísla Európskej asociácie výrobcov automobilov (ACEA), podľa ktorých sa v EÚ predalo 844 187 vozidiel, čo predstavuje medziročný pokles až o 20,5 percenta.

„Nedostatok dielcov a zastavenie výroby súvisiace s vojnou na Ukrajine obmedzili dodávky nových áut a významne spomalili očakávané oživenie predajov,“ uviedol v súvislosti so zverejnenými aktuálnymi štatistickými údajmi analytik Bloomberg Intelligence Michael Dean.

Výsledkom je až dvojciferný pokles predajov, a to vrátane na štyroch kľúčových európskych trhoch. V Nemecku sa registrácie nových vozidiel prepadli o 17,5 percenta, vo Francúzsku o 19,5 percenta, v Taliansku o 29,7 percenta a v Španielsku dokonca o 30,2 percenta.

Stagnujú tiež kumulatívne tohtoročné predaje. Registrácie za prvý kvartál 2022 klesli medziročne o 12,3 percenta. Inak povedané, kým od januára do marca 2021 dostali zákazníci 2,56 milióna nových automobilov, v rovnakom období tohto roka to bolo takmer o 315 tisíc áut menej.

Slovensko z toho negatívneho trendu naopak vystupuje. V marci sa u nás predalo 7476 áut, to je medziročný nárast o 14,3 percenta a podobne je na tom prvý kvartál – čísla stúpli z 15 402 kusov na 19 221, čo je takmer štvrtinový prírastok (presnejšie 24,8 percenta).

Prognózy na najbližšie mesiace? Nie sú o nič lepšie. Volkswagen minulý týždeň varoval pred problémami s dodávkami a zároveň nepredvídateľnými výkyvmi cien niektorých komodít, pretože k hlavným producentom niklu, hliníka i oceli je práve sankcionované Rusko.

Aj preto napríklad BMW už znížilo očakávané tohtoročné výnosy a dá sa predpokladať, že podobne k odhadom pristúpia aj iné automobilky a veľké dodávateľské koncerny. Do konca roka sa pritom predaje pravdepodobne nezlepšia. Poradenská spoločnosť LMC Automotive odhaduje, že tohtoročné predaje stúpnu len asi o 0,4 percenta, čo predstavuje 10,63 milióna registrácií. Pred pandémiou koronavírusu sa pritom v Európe ročne predalo viac ako 14 miliónov áut. Niečo také sa však zrejme tak skoro nezopakuje. EÚ trápi okrem iného aj medziročný rast marcových spotrebiteľských cien o 7,5 percenta, zatiaľ čo vo februári to bolo o 5,9 percenta. S tým spojená inflácia a nižšie reálne príjmy zrejme tiež utlmia dopyt po nových vozidlách, aj keď momentálne dopyt prevyšuje ponuku.

zdroj: ACEA