Zvukové a svetelné signály vydávané modernými systémami aktívnej bezpečnosti nie sú optimálnym riešením. Vodičov otravujú a znervózňujú. Výsledok je, že ich vypínajú. To inšpirovalo inžinierov Toyoty, aby hľadali iné, lepšie riešenie. A dospeli k novej možnosti – Toyota navrhuje do volantu nainštalovať body, ktoré sa môžu rozširovať a zmenšovať v závislosti od signálov dodávaných snímačmi systému Lane Departure Alert.
Ak nastane vybočenie z jazdného pruhu, priemer bodu na volante sa zväčší alebo zmenší, aby túto skutočnosť signalizoval a súčasne sa aktivuje systém obnovy jazdnej dráhy. Skrátka, pri tomto systéme optimálna šírka bodu na volante indikuje správne umiestnenie v jazdnom pruhu a jeho zúžený priemer na príslušnej strane volantu signalizuje, že auto opustilo svoj jazdný pruh.
Prihlásenie patentu neznamená, že automobilka toto riešenie aj implementuje. Značka ho zatiaľ mieni testovať. Či sa signalizácia nebezpečenstva na ceste volantom uchytí, ukáže až čas. Ide však o zaujímavý nápad, ktorý ukazuje, že Toyota vylepšuje bezpečnostné systémy v duchu Kaizen – nielen investíciami do hlavného prúdu výskumu automatizácie jazdy založenej na stále pokročilejších senzoroch, softvéri a umelej inteligencii. Dôležité sú aj inovatívne nápady pre detaily, ktoré ovplyvňujú efektivitu bezpečnostných systémov a komfort ich používania.
Systém Toyota Safety Sense, vrátane asistenta varovania pred neúmyselným vybočením z jazdného pruhu (LDA), je vo vozidlách Toyota dostupný od roku 2015. O rok neskôr debutovala druhá generácia, v ktorej LDA získalo aj funkciu návratu auta do správneho jazdného pruhu. K dispozícii je tiež asistent sledovania jazdného pruhu (LTA), ktorý udržuje vozidlo v jeho strede, v priamom smere aj v zákrutách, prostredníctvom ovládacích prvkov riadenia a adaptívneho tempomatu. Novinkou bol aj inteligentný adaptívny tempomat (IACC), ktorý získal funkciu prispôsobenia rýchlosti limitom na dopravných značkách so súhlasom vodiča.
V roku 2020 debutoval spolu s novým Yarisom systém Toyota Safety Sense 2.5, v ktorom asistent udržiavania v jazdnom pruhu získal funkciu Lane Departure Alert s miernymi zásahmi do systému riadenia, aby sa auto vrátilo do správneho jazdného pruhu. Systém rozpozná biele a žlté dopravné značenie aj okraj vozovky. Ak má problémy s detekciou značenia na ceste – keď je vyblednuté alebo pokryté dažďom - riadi auto podľa dráhy vozidla idúceho vpredu na základe údajov z kamery a radaru.
Zaujímavou funkciou udržiavania v jazdnom pruhu, ktorú zaviedol systém Toyota Safety Sense 2.5, je posilňovač riadenia v prípade nebezpečenstva kolízie. Ak je na ceste prekážka, ktorej sa treba vyhnúť, napríklad chodec alebo auto na kraji vozovky, pomôže vykonať manéver tak, aby sa vozidlo dostalo do protismerného pruhu čo najmenej, alebo vôbec neopustilo svoj jazdný pruh.
Najnovšia verzia tretej generácie systémov Toyota Safety Sense dostala nový názov T-MATE. Tento balík predstavuje niekoľko nových systémov vrátane predchádzania kolíziám s vozidlami prichádzajúcimi v protismere, detekcie blížiacich sa vozidiel na križovatkách, systému výstrahy pred vozidlami zapájajúcimi sa do jazdného pruhu, asistenta obmedzenia zrýchlenia pred predbiehajúcim autom pri nízkej rýchlosti a systém núdzového zastavenia vozidla (EDSS). Navyše, nasledujúce roky po kúpe auta budú bezpečnostné systémy T-MATE so súhlasom vodiča neustále aktualizované a rozširované o nové funkcie. Budú ich realizovať online prostredníctvom zabudovaného bezdrôtového internetu vo vozidle, bez toho, aby bolo potrebné navštíviť autosalón Toyota.
zdroj: Toyota Slovensko