Ak vás zaujíma, prečo hovoríme o Volkswagene e-up! a nie aute s označením ID.1, ktoré by logicky zapadlo do súčasnej nomenklatúry, odpoveď na to je pomerne jednoduchá. Nemci sa netaja tým, že by aj v elektrickej ére radi zachovali kontinuitu a uviedli na cesty batériový Golf, Passat či Tiguan.
Inak povedané, číselné označovanie elektromobilov pravdepodobne skončí a najmenší model by sa tým pádom mohol vrátiť so staronovým menom up!, respektíve e-up! či ID.up... Dokonca i základné tvary nemajú byť v porovnaní so starou predlohou príliš iné.
Šéf vývoja VW, Kai Grünitz, v rozhovore s britským Autocarom prezradil, že tento automobil má byť predstavený „niekoľko rokov pred koncom dekády“ a zároveň uznal nutnosť lacnejších batériových áut. „Potrebujeme menšie auto, ktoré bude dostupné pre širšiu zákaznícku základňu.“
ID.up/ID.1 by mal s cenou začínať pod hranicou 20 000 eur, aj keď nedávno z vedenia VW zaznievali pochybnosti, či je niečo také vôbec možné. Že je, Nemcom predviedli Francúzi, presnejšie povedané Stellantis a Renault. Do 20 tisíc bude stáť chystaná základná verzia Citroënu ë-C3, pripravovaný Fiat Panda EV i budúce nové Twingo.
Pomôže Renault?
Práve týmto modelom musí e-up! konkurovať, ak chce Volkswagen na európskom trhu uspieť. A v kontexte s tým je zaujímavé, ako sa Kai Grünitz postavil k ďalšej informácii kolujúcej v médiách o možnej spolupráci s Renaultom, aby VW ušetrilo na vývoji „lacného“ malého mini.
Prekvapenie je hlavne v tom, že Grünitz túto možnosť úplne neodmietol. „Zvažujeme niekoľko rôznych alternatív: môžeme to urobiť sami, s Cuprou a Škodou alebo externými partnermi. Všetko má svoje výhody i nevýhody, nakoniec uvidíme, na čom sme,“ dodal šéf vývoja VW trochu záhadne.
Luxus nečakajte, ani veľký dojazd
Aby Nemci pri vývoji auta ušetrili, pôjdu podobnou cestou zjednodušovania ako Stellantis a vlastne aj ako pôvodný Volkswagen e-up!. „Potrebujete auto, ktoré skutočne vyhovuje požiadavkám zákazníkov v danej cenovej triede, nepotrebujete v ňom špičkové technológie,“ upozorňuje Kai Grünitz. Tak ako pôvodný bratislavský malý model, aj jeho chystaný následník zrejme namiesto integrovaného displeja multimediálneho systému ponúkne skôr držiak pre menšie zariadenie, v tomto prípade asi pre mobil.
Nemáme čakať nabíjanie výkonom 200 kW, ani batériu na dlhé vzdialenosti. Má to byť čisto mestské auto, „väčšie vnútri ako zvonka“. A kedy dorazí? Autocar tipuje podľa časového rámca stanoveného na vývoj nových elektromobilov VW (36 mesiacov) ešte pred začiatkom roka 2027. Inak povedané, premiéra by mohla prebehnúť v druhej polovici roka 2026.