Prvý rýchly Golf síce prišiel s už prvou generáciou a písmenkami GTI, avšak viac športovo ladené modely s prívlastkom R prišli na trh až s jeho štvrtou generáciou. Konkrétne v roku 2002 Volkswagen predstavil derivát zo štvrtej generácie s názvom R32. Pod prednou kapotou bol VR6.
Rýchly Golf s prívlastkom R prišiel už v roku 2002 so štvrtou generáciou a prívlastkom R32.
Ako už evokovalo meno, automobil mal 3,2-litrový atmosféricky plnený zážihový šesťvalec, ktorý produkoval 177 kW (240 k) a 320 Nm. Spojený bol so 6-stupňovou manuálnou alebo dvojspojkovou prevodovkou (prvou na svete pre osobné autá) a poháňal všetky 4 kolesá. Dynamické parametre so zrýchlením na 100-ku za 6,6, respektíve 6,4 sekundy pre dvojspojku síce dnes prekoná bežný diesel, v dobe uvedenia na trh však išlo o dostatočné hodnoty.
Štvrtá generácia bola prvá s prívlastkom R.
Spojenie R32 pokračovalo ešte aj do piatej generácie Golfu, v ktorom motor posilnil na 184 kW (250 k). Krútiaci moment zostal na rovnakej úrovni 320 Nm. S manuálnou prevodovkou klesol čas potrebný na dosiahnutie 100 km/h na 6,5 sekundy a s dvojspojkou až na 6,2 sekundy.
Piata generácia uzavrela ságu šesťvalcov.
Šiesta generácia však o ikonický šesťvalec prišla. Dostala štvorvalcový dvojliter s preplňovaním, ktorý vydoloval 199 kW (271 k) a 350 Nm. Zlepšila sa tiež dynamika. Zrýchlenie na 100 km/h zvládol s manuálom za 5,7 a s DSG za 5,5 sekundy. Aktuálna siedma generácia, ako sme prednedávnom písali, kvôli emisnej triede Euro 6d-Temp prišla o 10 koní. Zákazníci však R-kový Golf stále obľubujú, o čom svedčí fakt, že z rodiny R už predali 200-tisíc modelov. Iste, netreba zabúdať ani na väčší Passat R36, Scirocco R alebo vznetový Touareg R50. Tie však voči Golfu robia len nepomer v celkových predajoch a v súčasnosti si ich už ani nekúpite.
Netreba zabúdať ani na veľký Touareg R50 so vznetovým desaťvalcom.
Jubilejný dvestotisíci kúsok predali v anglickom Cambridgeshire. Novému zákazníkovi Keith Williamson ho predal riaditeľ divízie R, Jost Capito. Keith Williamson má už v zbierke pôvodný Golf R32 štvrtej generácie a Golf GTI piatej generácie. Novinku si objednal s voliteľným Performance Paket a upraveným výfukovým systémom od Akrapovič. Uvidíme, kedy Volkswagen príde s vrátením pôvodného výkonu a prípadným navýšením v ďalšej generácii. Písmenko R totiž do dôchodku určite neodíde.
Zdroj foto: Volkswagen