Volkswagen po zdĺhavých a emočne značne vypätých jednaniach uzatvoril predbežnú dohodu so zástupcami odborov, ktorá nebude bezbolestná. Reštrukturalizácia s názvom „Zukunft Volkswagen“ pripraví do roku 2030 Nemecko až o 35 tisíc pracovných miest.

VW nutne potrebuje zvýšiť svoju konkurencieschopnosť na rýchlo sa meniacom globálnom trhu, bez šetrenia to však nepôjde. Komplexný balíček opatrení v konečnom dôsledku zníži domácu produkciu až o trištvrte milióna vozidiel, čo by malo firme v strednodobom horizonte ušetriť až 15 miliárd eur ročne. Ďalšie zásahy určené na konsolidáciu produkcie znížia ročné výdavky o ďalšie 4 miliardy eur, pričom len redukcia nákladov na zamestnancov usporí 1,5 miliardy eur.

Výkladná „skriňa“ končí!

Z doteraz známych detailov je zrejmé, že VW ukončí výrobu v takzvanej Transparent Factory v Drážďanoch, presklenej stavbe, ktorá bola známa ako výkladná skriňa koncernu. Vyrábali sa v nej Bentley Continental Flying Spur a Volkswagen Phaeton. V poslednom čase z jej liniek zbiehali prvé elektrické Golfy a následne batériová ID.3.

Ešte v roku 2021 vedenie konglomerátu sľubovalo pokračovať v rozvoji tejto továrne a rozširovanie výroby, ale nápor lacnejších čínskych elektromobilov a výrazne pomalší než očakávaný záujem motoristov o čisto batériové autá tieto plány zastavil a vynútil si radikálne zmeny.

Golf dá Európe zbohom

Súčasťou reštrukturalizácie má byť okrem iného presun produkcie modelov ID.3 a Cupra Born do centrály vo Wolfsburgu, zatiaľ čo hatchback a kombi Volkswagenu Golf majú pred sebou oveľa dlhšiu cestu. Majú putovať za oceán, konkrétne do továrne VW v mexickom Pueble.

Budúcnosť tohto modelu v Európe však úplne neskončí. Ďalej by v nej mal pokračovať na konci dekády nový elektrický Golf, ktorý na linke nahradí ID.3 spolu s ďalším automobilom postaveným na novej modulárnej platforme SSP (Scalable Systems Platform).

Základy záchrany sú známe

Tesne pred Vianocami Volkswagen oznámil, že sa „na podnikovej úrovni spoločnosť a zástupcovia zamestnancov dohodli na opätovnom nastavení výrobných kapacít nemeckých závodov s novými štruktúrami a technológiami na zabezpečenie konkurencieschopnosti“. K tomu koncern dodal: „Kvôli tomu výrobná kapacita v Nemecku zníži približne o 734 000 vozidiel. Spoločnosť tak reaguje na klesajúci automobilový trh v Európe a čoraz silnejšiu konkurenciu a zároveň vytvára základné požiadavky na pokračovanie komerčne životaschopnej výroby v rámci domácej základne.“

Celé to následne zhrnul generálny riaditeľ Volkswagenu, Thomas Schäfer. „Znížiť nadmerné kapacity v Nemecku, znížiť náklady na pracovnú silu a dosiahnuť konkurencieschopné náklady na vývoj. Dohodnutým balíkom opatrení sme vytvorili základy, aby sa Volkswagen do roku 2030 stal technologickým lídrom s jasným plánom, silnými produktmi a jasným záväzkom voči Nemecku ako miestu podnikania.“

zdroj: Reuters